Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolen sejler af sted på må og få,
kursen sløret hvordan skal det gå?
Havet er oprørt og lærerens sind
offer for styrmandens kastevind.
Rummelighed er blevet et mantra,
af sparehensyn må man anta.
Væk er den leder, der slår i bordet,
så al snak om penge blir jordet.
At lederen har egne ambitioner,
ses på skolens dispositioner.
Skolen markeres og promoveres,
stik mod al fornuft omrokeres.
Nu er koordinatorer sagen,
helst uden mange år på bagen.
I mørke er alle lærere ens,
i team gør ingen sig ud til bens
Mange faglærere om en klasse
byttes med få, der »kan en masse«.
Afdelingsopdeling! Det vil vi ha,
enhedslæreren kan liste a.
Ønskes fremskridt eller tilbageskridt?
Tillades brug af tavle og kridt?
Blæser vindene atter for viden?
Får fagene comeback med tiden?
En leder uden kommunikation
signalerer manglende vision.
Er skolens fatale situation
den manglende indre diskussion?
Reber vi, eller lægger vinden sig?
I medvind ledes let som en leg.
I uvejr må mandskabet gribe ind
sejlene rebes til bidevind.
Digtet er skrevet af Inge-Lise Koch, som har været lærer på Hurup Skole på Thy siden 1971.