Computerspil

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

er internationalt set en multibilliondollarindustri i samme størrelsesorden som filmindustrien.

Og de fleste skoleelever er blandt kunderne. Om ikke andet så fordi de bruger spil i mobiltelefonen eller har en af de to konkurrerende spilkonsoller: Playstation 2 fra Sony eller Xbox fra Microsoft.

For de fleste voksne i hvert fald os over 35 er computerspil lukket land. Vi gider ikke rigtig sætte os ind i de sager, og vi har rigelig underholdning med de medier, vi er vokset op med.

Det er selvfølgelig ikke en permanent tilstand. Computerspilsgenerationerne vokser jo også op, og vi andre forsvinder. Jeg kan derfor sagtens forestille mig, at mænd i min alder om 25 år lige så gerne spiller et computerspil med vennerne, som de ser fodbold. Computerspil vil givet være en stadig voksende kulturfaktor.

Derfor er det på høje tid, at nutidens lærere får sat sig ind i, hvad det drejer sig om, og hvordan man undervisningsmæssigt kan forholde sig til fænomenet.

Det har lærere på Højby Skole i Odense og Høng Kommuneskole gjort gennem et netop afsluttet ITMF-støttet projekt (it, medier og folkeskolen).

På www.itmf/dk/itmf309/test.asp# findes en såkaldt ITMF-fortælling om projektet, og projektdokumenter kan findes på www.hoejbybib.dk

Sådan noget handler ikke nødvendigvis om, at lærerne skal tilbringe snesevis af timer på kursus. Det er langt klogere at alliere sig med »de vidende« altså eleverne hvoraf nogle garanteret gerne vil tilrettelægge og gennemføre et spilforløb for novicer.

Så er der jo endelig det, at computerspil faktisk nævnes i de vejledende læseplaner.

www. spilpolitik. dk er også værd at se nærmere på i sammenhængen.

Sikker flirt

er et websted fremstillet af Det Kriminalpræventive Råd på baggrund af formodninger om, at antallet af seksuelle overgreb ja, ligefrem voldtægter mellem ganske unge er stigende.

Der bygges på den antagelse, at det skyldes, at de unge (drenge) mistolker pigernes signaler; men også det forhold, at pigernes signaler kan være utydelige eller tvetydige. Hvis man tilsætter alkohol eller andre stoffer og betænker bagtæppets temmelig pornoficerede motivverden, er det ikke svært at forestille sig.

Derfor behøver det selvfølgelig ikke at være rigtigt. Det kan også være, at den type overgreb anmeldes hyppigere end før.

Men det er egentlig ligegyldigt. Seksuelle over­greb fremmer ikke en sund og naturlig udvikling for hverken ofret eller gerningsmanden uanset om de kommer frem i lyset eller ej.

På www. sikkerflirt. dk kan lærere finde gode udgangspunkter for en seksualundervisning, som jo i høj grad også drejer sig om, hvordan man opfører sig over for hinanden, og hvordan den enkelte må markere sine grænser. Men webstedet er også til eleverne.

Cirius

står for Center for Information og Råd-givning om Internationale Uddannelses- og Samarbejdsaktiviteter.

Centret er en selvstændig statsinstitution knyttet til Undervisningsministeriet. Det blev oprettet i juli 2000 og har til opgave at fremme internationaliseringen af uddannelserne i Danmark.

Cirius samler ganske enkelt alle trådene med relation til uddannelse og internationalt samarbejde fra grundskole til universitet, herunder programmer med tilskud. Derfor er det i høj grad værd at holde øje med www.ciriusonline.dk

Nordplus programmer

varetages af Cirius. Et af programmerne er Nordplus Junior, hvis hensigt er at stimulere samarbejde mellem skoler og derigennem skabe interesse og forståelse for de andre nordiske kulturer, sprog og livsvilkår.

Som en sjældenhed rummer programmet mulighed for at betale rejseudgifter i forbindelse med elev­udveksling, og første ansøgningsfrist er 15. marts 2004.

Hvad har det så med it at gøre? Ikke noget nødvendigvis bortset fra at informationerne om programmerne findes på nettet, og det vil være en helt naturlig del af et samarbejdsprojekt at anvende digitale kommunikationsmuligheder.