Antorini: Reformen bør hæve danske Pisa-resultater

Flere timer, lektielæsning og faglig fordybelse skal være med til at få danske elever over gennemsnittet i Pisa-undersøgelser fremover, siger undervisningsminister Christine Antorini, som gerne lader sig inspirere af Kina.

Publiceret

Danmark i Pisa 2012

Matematik 500 p., lige over OECD-gennemsnittet,tilbagegang for fjerde Pisa i træk

Læsning 496 p., på OECD-gennemsnittet, stortset som tidligere

Naturfag 498 p., på OECD-gennemsnittet, stortset som tidligere

Cirka 510.000 15-årige i 65 lande har besvaretPisa-opgaver
og det tilhørende spørgeskema. Landene får en Pisa-score ilæsning, naturfag og matematik, men hver Pisa-undersøgelse harhovedfokus på et af områderne - denne gang matematik.

I Danmark har 7.481 15-16-årige elever fra 339uddannelsesinstitutioner deltaget - både folkeskoler og frie skolerindgår

Top 5 i Pisa 2012

Matematik: Shanghai (Kina), Singapore, HongKong (Kina), Taipei (Taiwan), Korea

Læsning: Shanghai (Kina),  Hong Kong(Kina), Singapore,  Japan, Korea

Naturfag: Shanghai (Kina), Hong Kong (Kina),Singapore, Japan, Finland

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi ligger i midten, bortset fra i matematik, hvor vi ligger lidt over gennemsnittet. Vi må have en ambition for den danske folkeskole om at sætte ind fagligt, så alle elever kan blive så gode som de kan. Når vi investerer så meget i uddannelse, må det også være en rimelig forventning, at Danmark ligger blandt de lande, som ligger over middel. Det er vores mål i folkeskolereformen", siger Christine Antorini på dagens pressemøde, hvor Pisa-resultaterne fra 2012-undersøgelsen blev offentliggjort.

Christine Antorini glædede sig over en lille fremgang i læsning. Hun understregede, at det er vigtigt at fokusere på mellemtrinnet og udskoling når det gælder læsning. De gode resultater, som vi så ved offentliggørelsen af  Pirls- og Timss-undersøgelserne sidste år er ikke slået igennem i Pisa.

Elevfremgang i læsning og matematik

"Det ser ud som om eleverne i de mindre klassetrin har løftet sig markant. Det har ikke slået igennem i Pisa endnu", sagde Antorini.

Færre dygtige elever i Danmark

Selv om de danske elever stadig ligger over gennemsnittet i matematik, er der sket væsentlige forskydninger fra gruppen med meget dygtige elever til gruppen af mindre dygtige elever. I Pisa 2012 er der kun 10 procent af elevernes matematikkompetencer på de to bedste niveauer. I 2009 var det 15,9 procent.

Pisa: Danske elever sneg sig over gennemsnittet i matematik

"Alle elever kan godt blive dygtigere. Kigger vi på de dygtigste, er det måske noget, vi ikke adresseret godt nok. Folkeskolen skal være for alle. De dygtigste elever skal også stå på tæer. Derfor er de dygtige elever også en særlig indsats i folkeskolereformen.  Når man arbejder i lektiecafeer og med faglig fordybelse er det også for, at de dygtigste elever kan blive så dygtige, de kan", siger Christine Antorini.  



Social arv

Undersøgelsen viser, at den sociale baggrund slår kraftigt igennem i elevernes resultater. Forældrenes sociale, økonomiske og kulturelle status har i Danmark i højere grad end i de øvrige nordiske lande betydning for elevernes matematikresultater.

"Det er tankevækkende, at vi er et af de lande, som er relativt dårlige til at bryde den negative sociale arv. Hvad skal der til for at alle børn reelt har en chance i Danmark?",spurgte ministeren på pressemødet.

"Vi har ladet os inspirere af lande, som har uddannelsessystemer, som ligner vores. Vi har kigget til de andre nordiske lande og også Canada. Men dem, der ligger i top, er de asiatiske lande. Noget af det, de er gode til i Kina og andre asiatiske lande, er de giver systematisk feedback til eleverne og ser fremadrettet på, hvad der skal til for at rykke eleverne. Det har inspireret os i forhold til den folkeskolereform, som lige nu er til lovbehandling i folketingssalen".

"Vi er optaget af at lave en skolereform, hvor man har mulighed for at få hjælp ikke bare på lektiecafe, men også som faglig fordybelse.  Hvis man skal blive dygtig, skal man øve og træne de faglige discipliner, der er. Der skal være de lærere, så man ikke er afhængig af sine forældres baggrund".

Bondo om Pisa: Politikerne har fejlet

Kønsforskelle skal udlignes

Danske piger læser bedre end drengene, mens drenge er bedre til naturfag og matematik end pigerne. Sådan lyder resultatet i denne Pisa-test, som det også har gjort i de tidligere undersøgelser. Undervisningsministeren mener, at de kønsforskelle bør udlignes.

"Vi skal have udviklet nogle metoder, som gør at også pigerne får lyst til at kaste sig over matematik. For det kan ikke være rigtig, at der skal være så store kønsforskelle inden for et så grundlæggende felt", siger Christine Antorini.

Pisa: Lille nedtur for Danmark - større for Sverige og Finland







Læs mere

'Pixi-udgave' af den danske Pisa-rapport

Den danske Pisa-rapport

Undervisningsministeriets notat om Pisa2012

Den internationale Pisa-rapport