Fagbladet Folkeskolen

Kære læser

Publiceret Senest opdateret

Velkommen til et nyt og forbedret fagbladet Folkeskolen. Dette er den første udgave af vores nye magasin, hvor vi har løftet kvaliteten i både form og indhold. Bedre papir, flere sider, flad ryg og et grundigt løft af designet går hånd i hånd med mere gennemarbejdet journalistik, som forhåbentlig både kan overraske og gøre vores læsere klogere.

Fremover vil Folkeskolen udkomme én gang om måneden frem for to. Til gengæld har vi gjort os umage for at skabe et magasin til dig, som både giver inspiration til det daglige arbejde ude på skolerne, spejler fællesskabet med kollegerne, påvirker samfundet og giver dig et overblik over vigtig forskning. Det trykte magasin skal være en genvej til viden, inspiration og fællesskab.

I – læserne – har haft afgørende indflydelse på det, vi laver om – og det, vi bevarer. I vores undersøgelser har I efterlyst færre og bedre trykte udgivelser, I har efterlyst mere guidestof og inspiration til og fra hverdagen, I har efterlyst flere kolleger, man kan spejle sig i, og især de lærerstuderende har efterspurgt mere formidling af forskning og nye metoder.

Derfor vil du i hvert magasin kunne læse reportager og interview om al den gode undervisning, der sker i skolerne, nye værktøjer og forskning, som du kan bruge i dit arbejde. I dette nummer besøger vi for eksempel Skolen på Grundtvigsvej, som deler sine erfaringer med projektbaseret undervisning.

Konstruktivt kritiske

I har også bedt os blive ved med at prioritere de grundige og kritiske historier, hvor vi afdækker et problem og konfronterer de ansvarlige – det kunne være vores artikler om lærere, der uretmæssigt anklages for krænkelser, eller vores afdækning af rige fondes skjulte magt i skolen. Men I har også understreget i vores fokusgrupper, at vi ikke skal stoppe ved problemet. Vi skal også pege på løsningerne, gode eksempler og de gode råd.

Derfor sætter vi i dette magasin fokus på forældreklager og samarbejdet mellem forældre og skole. Lærerne oplever voksende problemer med konflikter og klager, og du kan møde Patrick Stott Venzel, der som lærer oplevede, at forældreklager direkte til skolechefen endte med at give hans elever en reeksamen, som ellers var blevet afvist. I temaet peger vi også på, hvordan samtalen med forskellige forældre kan tages. 

Et udviklingsår

Det nye magasin er et stort og vigtigt skridt i en relancering af mediet Fagbladet Folkeskolen, som vi satte i gang i foråret 2023. Første skridt blev taget i december, hvor vi lancerede nye debatregler og et bedre debatunivers på folkeskolen.dk. Formålet er at kvalificere og samle skoledebatten og få flere til at engagere sig i den. Her i magasinet løfter vi også debatstoffet, som fremover ligger fast sidst i bladet. Der har vi også placeret chefredaktørens leder. Du behøver jo ikke at starte hvert magasin med at læse, hvad jeg synes. Men hvis du har lyst, kan du læse det til sidst.

Næste skridt i relanceringen er nye og bedre nyhedsbreve. Vi indfører et nyt nyhedsbrev til medlemmer af DLF med det bedste fra folkeskolen.dk og magasinet samt nyt nyhedsbrev særligt til studerende. Og efter sommer er det folkeskolen.dk’s tur til at få en overhaling.

Når man starter noget forfra, sker der altid fejl. Dem bliver vi klogere af, og det vil jeg gerne tale helt åbent med jer læsere om. Dette er den allerførste udgave af det nye Folkeskolen, og vi kommer helt sikkert til at lave om i både stort og småt. Hvis du har ris eller ros til det nye magasin, så tøv ikke med at skrive direkte til mig på ama@folkeskolen.dk. Vi udgiver dette medie for jeres skyld.

Tak, fordi du læser med.

Andreas Marckmann Andreassen