Forskning

Kara Jackson og Paul Cobb fortalte om deres storskalaforskning om netværk og matematikvejledning.
Kara Jackson og Paul Cobb fortalte om deres storskalaforskning om netværk og matematikvejledning.

Konference: Matematiklærere bliver bedre i netværk

Matematiklærere skal samarbejde, have coaching og indgå i netværk for at fungere godt og opnå gode resultater med eleverne, fortalte to amerikanske forskere Paul Cobb og Kara Jackson på konference om deres meget store forskningsprojekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et langt sejt træk indenfor matematikundervisning og forskning i matematikundervisning blev præsenteret på konferencen "Udvikling af matematikundervisning - hvad skal der til?", der fandt sted onsdag på DPU. Her præsenterede de to amerikanske forskere Paul Cobb og Kara Jackson noget af deres forskning i MIST-projektet. Bag konferencen stod Gymnasieforskning.dk, DPU og Kvalitet i Dansk og Matematik (KiDM).

I over ti år har en gruppe amerikanske forskere i MIST-projektet været rundt på skoler over hele USA, talt med lærere, matematikvejledere og skoleledere, der har berøring med omkring 360.000 elever. I et forskningsprojekt for at forbedre læreres didaktiske evner og deres samarbejde. For at skabe bedre matematikresultater for eleverne.


Tillid er vigtig

De to forskere talte om, at en netværksgruppe skal fungere i mindst et år. Coachen eller vejlederen kan få en slags lederrolle. Dertil er det meget vigtigt, når man taler om vejledning, at skolelederen deltager i projektet.

Forskerne har set på resultaterne af vejledningen. Efter to år var nye dele implementeret helt eller delvist, men i over halvdelen af tilfældene kunne man ikke tale om en succesfyldt implementering. 17 procent var lykkedes og havde en positiv indflydelse i det distrikt, hvor vejledningen geografisk havde fundet sted. 27 procent var delvist lykkedes, fortalte forskerne.

Et af de tiltag, der blev indført, var at eleverne i højere grad talte matematik med hinanden. Eleverne fortalte, at efterhånden forstod de deres klassekammeraters matematik-kommentarer bedre og fik noget ud af deres indbyrdes diskussioner om matematik i klassen. Kara Jackson fortalte, at efter et godt stykke tid sagde langt de fleste elever, at de lærte af deres klassekammerater og af at tale om matematik i undervisningen. Flere havde indført gruppearbejde, hvor eleverne diskuterede problemstillinger i matematik og de smågrupper fungerer godt mange steder.

Forskerne medgav, at det tager tid at ændre matematikundervisningen til et mere åbent og diskuterende miljø, hvor lærere, vejledere, skoleledere og elever kan tale om matematik og blive dygtigere til faget.

"Det er rigtigt, at vi har en begrænset succes, men det er vedvarende implementering, vi er med til - og det, vi har gjort, er bestemt bedre end det, der tidligere skete i de klasseværelser", sagde Paul Cobb om projektet.

Læs mere

Læs om MIST-projektet

Gymnasieforskning.dk: "En åben kultur er afgørendefor læreres læring"

Powered by Labrador CMS