Matematikvejledernetværket vokser støt, fortæller lektor og leder af netværkets nationale sekretariat Bent Lindhardt

Matematikvejledernetværket fortsætter landet over

Professionshøjskolerne og matematiklærerforeningen kører matematikvejledernetværket videre. Netværket har 1150 medlemmer og holder konference i dag i Odense for 350. Netværkets vision er at få skabt et nationalt videncenter i matematik.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af matematikvejledere landet over er steget støt, siden Danmarks Matematikvejleder Netværk (DMN) begyndte i 2014 med støtte fra Undervisningsministeriet. Dengang var der 500 matematikvejledere fordelt på omkring 400 skoler. I dag er der 1150 medlemmer fordelt på 772 skoler i 97 kommuner.

Blog: Netværk og netværk

Professionshøjskolerne og Danmarks Matematiklærerforening kører fortsat netværket videre. Alle regioner har et sekretariat med en repræsentant fra CFU, en fra læreruddannelsen og en fra matematiklærerforeningen - de såkaldte tre-bander, og det er professionshøjskolen Absalon, der har det nationale sekretariat.

Hver anden skole har ingen matematikvejleder

"Det er gået støt fremad med både fagligt engagement og medlemmer, så professionshøjskolerne har valgt at fortsætte med at bevilge midler så de sammen med matematiklærerforeningen kan understøtte netværket", siger Bent Lindhardt, der er lektor og leder af det nationale sekretariat for DMN.

860 matematikvejledere med i netværk

"Vi ser meget stor initiativrigdom i netværket, som vi her i sekretariatet arbejder på at samle op, kvalificere og hjælpe videre på forskellig vis. En af vores visioner er at få oprettet et nationalt videncenter i matematik, hvor forskning vil være knyttet tæt til undervisningen og til netværket. Vi mangler stadig økonomien til det, men vi holder møder med forskellige organisationer og myndigheder og arbejder på ideen, fordi vi mener, at det er den rigtige vej at gå. Vi vil derudover forsøge i vores formidling af aktuel og relevant fagdidaktisk forskninge at vende blikket mod den internationale arena. Faget er jo til forskel fra mange andre fag internationalt, og inspirationen fra land til land kan virkelig bruges til noget indenfor matematikken".

 

Interview med forskere

Første skridt er at skabe en nordisk profil. Netværket har i et par år kørt med webinar-formen, hvor deltagere kan følge et interview over nettet og selv kan bidrage og stille spørgsmål. Bent Lindhardt fortæller, at man fremover vil arbejde med asynkrone webinarer, som interesserede kan se, når de har tid.

Udskolingselever: Jeg gider ikke matematik mere

"Vores første webinarer havde 70-80 følgere, men antallet er faldet i den senere tid. Dog kan vi se, at mange bagefter er inde for at se webinaret på et andet tidspunkt, hvor det passer dem bedre. Derfor vil vi fortsætte med at sende interview ud, men sådan at folk kan se dem, når de vil".

Planen er, at de næste webinarer vil være med nordiske forskere og senere med flere internationale forskere.

Blog: Matematikvejlederkonference 2015

Bent Lindhardt fortæller, at der også er aktiviteter i netværket regionalt for eksempel ved det årlige vejledertræf, hvor man mødes på tværs af kommuneskel og drøfter vejlederrelevante problemstillinger. Også de kommunale netværk er i vækst.

"Jeg tror, at netværket for matematikvejledere har været med til at skubbe dette i gang".

Matematikvejledernetværket vokser og fortsætter

På konferencen i Odense i dag arrangeret af Danmarks Matematiklærerforening hører vejlederne blandt andet nyt fra neurovidenskaben, hvordan matematikdidaktisk forskning kan bidrage til udvikling af matematikundervisningens praksis, om adaptive læringsteknologier og de har en debat om nationale test.