Blog
0   2

Åben lektion med japansk lærer

Abonner på nyt om Jacob Bahn i dit personlige nyhedsbrev.


I Japan har man en lang tradition for at lægge de didaktiske udviklingsarbejde i de rette hænder: Lærernes.

Den 12. oktober får vi for tredje år i træk besøg fra Japan, hvor udvikling af lærernes undervisningskompetencer tager afsæt i lærerne. Populært sagt udvilkes underviseren gennem at denne udvikler undervisningen. Herhjemme er den typiske model, at prøve at udvikle undervisningen gennem at udvikle underviseren, fx via kurser løsrevet fra læreres konkrete praksissituation.

En af de mest interessante effekter af japanernes tilgang er et meget detaljeret fokus på didaktik, altå viden om sammenhængen mellem undervisning og læring af specifik faglig viden.

Artiklen fortsætter under banneret

I en åben lektion, vil læreren Sasaki illustrere for os, hvordan han tænker og udfolder undervisning på baggrund af års løbende studier af, hvordan børn lærer. Efterfølgende får vi lejlighed til at diskutere vores observationer, og dermed få yderligere indsigt i, hvordan han tænker, ligesom han får lejlighed til at høre og diskutere vores input.

Det primære formål er således ikke, at se en 'superlektion' - selv om den garanteret bliver spændende - men at kunne diskutere de kobkrete didaktiske ideer, lektionen bygger på, og hvad lektionnen gav eller ikke gav eleverne af muligheder for ar handle og ræsonnere sig frem til ny viden og nyttige erfaringer.

Den konkrete lektion er i natur og teknologi, men lærere, læreruddannere og andre med andre faglige interesser kan helt sikkert få udbytte af at deltage.

Arrangementet bygger på et samarbejde mellem skoler i Lyngby-Taarbæk Kommune, Professionshøjskolen UCC, Institut for Naturfagenes Didaktik (KU) og Lungby-Taarbæk Kommunes Center for Uddannelse og Pædagogik, der sammen med Hummeltofteskolen er værter.

Det er gratis at deltage, og tilmelding kan ske via nedenstående link, hvor der også findes en beskrivelse og invitation.

www.ind.ku.dk/lektionsstudier/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.231 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.188 andre er allerede tilmeldt