Anmeldelse

Vejledning om sprogstimulerende tilbud for tosprogede småbørn

Folkeskoleloven paragraf 4 a, Undervisningsministeriet og Socialministeriet 1997

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 1996 fik folkeskoleloven en tilføjelse, nemlig paragraf 4 a, som lyder: 'Der kan tilbydes tosprogede småbørn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, støtte til fremme af den sproglige udvikling med henblik på, at børnene tilegner sig dansk. Støtten kan gives i op til 3 daglige timer.'

På den baggrund nedsatte Undervisningsministeriet og Socialministeriet i fællesskab en arbejdsgruppe, der skulle udarbejde en vejledning til denne bestemmelse.

Baggrunden for overhovedet at lave paragraf 4 a er, at man har fundet, at en del af de tosprogede børn ikke har udviklet deres dansksproglige færdigheder i forhold til de forventninger, skolen har til dem ved skolestarten.

Bestemmelsen skal derfor være med til at lette disse børns skolestart og gælder for de tre-fem-årige tosprogede børn.

Udgangspunktet for vejledningen er paragraf 4 a, men mange af kapitlerne i vejledningen giver gode oplysninger og nyttig viden, der vedrører tosprogede småbørn generelt. Således findes der eksempelvis teoretiske afsnit om sprog og kultur samt afsnit med praktiske eksempler på sprogstimulerende aktiviteter.

Vejledningen kan være med til at inspirere og motivere kommunerne til at benytte bestemmelsen om sprogstimulering på en konstruktiv og kvalificeret måde - vel vidende, at de tosprogede børn vil have behov for, at der fortsat må tages udgangspunkt i deres sproglige forudsætninger på både dansk og modersmålet gennem hele skoleforløbet.

Det er en rigtig god vejledning i et flot layout med skønne farvefotos af tosprogede og étsprogede børn.