Efteruddannelse flytter fokus

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem de sidste fire år har 50 lærere fra Helsingør Kommune været på efteruddannelse 240 timer i sprogpædagogik og interkulturel pædagogik for at blive bedre til at undervise tosprogede elever. 50 lærere svarer til ti procent af den samlede lærerstab i kommunen.

Uddannelsesforløbet har blandt andet haft den effekt, at ledelsen på en af skolerne har ændret sit fokus fra etnisk danske forældres fravalg af skolen til et øget fokus på den elevgruppe, der faktisk er på skolen her og nu, viser en slutrapport om efteruddannelsesprojektet.

Formålet er at løfte kommunens tosprogede elever fagligt. Om det lykkes, vil vise sig i løbet af de næste fem år, vurderer en skoleleder.

De 50 lærere deler nu deres nye viden med kolleger på skolen.

Evalueringsrapporter kan læses på: www.puc.helsingor.dk