Anmeldelse
Norsk & Svensk i danskundervisningen
Norsk & Svensk i danskundervisningen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Eftersom norsk og svensk er et krav i danskundervisningen, har materialet taget sit afsæt i Fælles Mål og er udarbejdet i samråd med nordiske sprogkonsulenter.
Fakta:
Titel: Norsk & Svensk i danskundervisningen
Forfatter: Søren Graff
Pris: 843,75 kroner
Sider: 62 sider
Type: Bog
Forlag: Forlaget Graff
De tre nordiske sprog dansk, norsk og svensk ligner som bekendt hinanden meget, og mange ord ligger så tæt op ad hinanden, at de er direkte forståelige. Formålet med materialet er at give et indblik i ligheder og forskelle, så en god forståelse kan finde sted, uden at der direkte undervises i at tale og skrive sproget. Vægten lægges med andre ord på forståelsen af det talte ord gennem fokus på tekst- og sprogarbejde.
Med hæftet tilføres noget nyt inden for emnet, idet det består af skriftlige øvelser og faktastof om de tre skandinaviske lande. Der arbejdes med sproglig opmærksomhed, og i nogle øvelser præsenteres eleverne for ord, der er meget lig hinanden, for at vise slægtskab. Eleverne vil opdage, at et ord på norsk eller svensk ser ud til at være et dansk ord, der blot er stavet forkert.
Hæftet indeholder opgavesider med øvelser og faktastof i svensk og norsk. Der kan arbejdes individuelt eller gruppevis med de tematisk opbyggede opgaver. Teksterne består hovedsagelig af kulturelle oplysninger om landene eller sprogregler og -forskelle. Hæftet er ikke tænkt til at skulle gennemarbejdes fra ende til anden, men kan lægges ind i årsplanen som små forløb.
Længere tekster skal hentes på nettet, og der er rigtig gode henvisninger i materialet til relevante tekster og til hjemmesider, der kan læse de aktuelle tekster op på pågældende sprog. Unægtelig en stor hjælp for læreren, da der som bekendt er langt fra det talte sprog til det læste. Med hæftet fås en relevant og dejlig fornyende tilgang til arbejdet med de nordiske sprog.