Anmeldelse
Lydpotten / Frøsnapper
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Rigt illustrerede og farverige hæfter skal tjene udviklingen af sproglig opmærksomhed.
I »Lydpotten« skal der løses labyrinter, farvelægges opgaver, sættes kryds og tegnes streger, idet barnet gennem sit eget arbejde med disse opgavetyper trænes i fonologisk opmærksomhed.
I »Frøsnapper« arbejdes der i vekslende organiseringer med forbindelsen mellem tale og skrift og med skriftsprogets opbygning. Opgavetyperne er varierede, og temaerne er forskelligartede.
Tre tegninger lægger op til en blodig vampyrhistorie, hvor det gælder om at gå fra de mundtlige formuleringer til en fælles nedskrivning. Alle børnenes vittigheder tages op for at sætte en anderledes ramme for rim. Spredningen i tekster omfatter desuden både logoer og bilnummerplader.
Specialundervisning er et vigtigt felt, og forfatter såvel som tegner formår at udarbejde et spændende materiale, der må have appel til nogle af de mange drenge, der har problemer med at komme i gang med læsning og skrivning. Dermed være ikke sagt, at pigerne ikke har noget at komme efter. De fleste af dem kan absolut godt lide action og humor i en skøn blanding. Vi har her nogle herlige og nutidige arbejdsmaterialer til de små og knap så små.