Anmeldelse

Læsevejlederen i funktion

Læsevejlederen i funktion

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I "Læsevejlederen i funktion" er der i alt ni eksempler fra praksis, som kan give inspiration til nye såvel som mere garvede læsevejledere. Her præsenteres tanker om, hvordan en vejleder kan vejlede ældre og mere erfarne kolleger, som ikke ønsker, at vejlederen blander sig. Der er ideer til læsevejlederens deltagelse i planlægningen af et differentieret læseundervisningsforløb i 1. klasse. Og der er en beskrivelse af et undervisningsforløb med faglig læsning i geografi med introduktion af emnekort, VØL-modellen og flow-diagrammer. Et eksempel giver inspiration til implementering af it-rygsækken og arbejdet med kompenserende it-støtte.

Fakta:

Titel: Læsevejlederen i funktion

Forfatter: Kirsten Jakobsen

ISBN: 9788702066999

Pris: 131,25 kroner

Sider: 72 sider

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Ud over praktiske ideer til undervisningen er der også hjælp at hente til organisering af læsevejledning på den enkelte skole, og en oversigt viser, hvilke områder vejledere oplever som særligt udfordrende. En problematik, som ofte diskuteres blandt læsevejledere, er, hvilke opgaver der ligger inden for normalområdet, altså hos læsevejlederen, og hvilke der ligger hos specialundervisningen. Her har bogen en holdning.

Bogen er typografisk overskuelig og tilgængelig med mange skemaer og citater fra læsevejledere. Den læsevejleder, som har lyst til at blive inspireret i sin praksis, har alle muligheder med "Læsevejlederen i funktion". Også lærere, ledere og grupper, som samarbejder med læsevejledere, kan hente forståelse og inspiration i denne bog.