Anmeldelse

Humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori

Humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori" er en del af serien "Sport og sundhed", der er rettet mod arbejdet med idræt i ungdomsuddannelserne. Denne antologi prøver at skabe forståelse af historiske og samfundsmæssige forhold, der er relateret til sportsområdet.

Fakta:

Titel: Humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori

Forfatter: Hans Bonde, Laila Ottesen, Gertrud Pfister, Birger Peitersen, Steen Ankerdal

Pris: 169 kroner

Sider: 175 sider

Serie: Sport og sundhed

Type: Bog

Forlag: Forlaget Frydenlund

Hans Bonde beskriver den historiske baggrund for idrætten. Laila Ottesen behandler den samfundsvidenskabelige udvikling med fokus på idrætsforeninger og idrætskulturer. Gertrud Pfister bearbejder området om integration, sundhed og idræt. Birger Peitersen tager fat på fankulturen i fodbold. I sidste del skriver Steen Ankerdal om medieområdet og sportsjournalistik.

Disse fem områder er behandlet godt og tydeligt og fremstår meget klare og vedkommende. De er velskrevne og vil ganske givet motivere læseren.

Bogen kan i skolesammenhæng eksempelvis bruges i arbejdet med projektopgaven i de ældste klasser. Den kan give eleverne lyst til at komme i dybden med området og idrætsfaget.

Det er dog lidt ærgerligt, at antologien ikke giver et tydeligt, kvalificeret bud på sammenhængen mellem de vigtige samfundsvidenskabelige og humanistiske områder, som bogen behandler.

Dog fremstår materialet godt og solidt med mange gode illustrationer og fotos, der har god sammenhæng med teksten.

Bogen kan bestemt anbefales til idrætslærere, idrætsstuderende og elever i de ældste klasser, og bogen bør være et materiale, der skal kunne findes som klassesæt på den enkelte skole.