Citat

Aktører i undersøgelse: Vi kan ikke løfte bevægelse i skolen alene

57 eksperter fra folketingspolitikere til skoleelever har behandlet mere end 160 faktorer af mulig betydning for arbejdet med bevægelse i skolen i en såkaldt Delphi-proces i et projekt sat i gang af Dansk Skoleidræt:

"Tilbage står, at rigtig mange faktorer på tværs af alle led i skolesystemet er vigtige for at lykkes med bevægelse i skolen. Som et grundlæggende element fremhæver panelet vigtigheden af en fælles forståelse af bevægelse, herunder et fælles sprog om, hvad bevægelse i skolen er, og hvad det kan bidrage med. Der er også enighed om, at bevægelse bør være en obligatorisk del af læreruddannelsen. Og på tværs af flere led i skolesystemet fremhæves også vigtigheden af grundlæggende prioritering af bevægelse – særligt at der afsættes tilstrækkelige ressourcer til at løfte opgaven i relation til fx økonomi, tid, vidensdeling og kompetenceudvikling af det pædagogiske personale", fortæller Jacob Have Nielsen, videnskonsulent i Dansk Skoleidræt.

skoleidraet.dk: "Ekspertundersøgelse: Ingen kan løfte bevægelse i skolen alene"