Ny kampagne skal vise værdien af fagforeninger

I dag lancerer fagbevægelsen kampagnen "Er du OK?", som skal fortælle om den danske model - og om hvad det betyder for den enkelte at være organiseret i en "rigtig" fagforening.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kampen mellem de såkaldt gule fagforeninger og de traditionelle fagforeninger har de seneste år været intens. Og sagen om Vejlegården i juli i år satte for alvor forskellen på løn og arbejdsvilkår på forskellige overenskomster på dagsordenen.

Derfor starter lærernes hovedorganisation FTF i samarbejde med LO i dag en kampagne om, hvorfor det er vigtigt at være med i en fagforening. Og Danmarks Lærerforening er med i kampagnen.

"Vi går ud for at få fokus på vigtigheden af at have et arbejdsmarked, der er bygget op omkring forpligtende aftaler for parterne. Det fokus har fået en drejning i de sidste år, hvor nogle folk går rundt med en forestilling om, at hvis man bare giver arbejdsmarkedet frit og indfører konkurrencer mellem fagforeningerne, så arbejdsgiverne kan vælge, hvem de vil indgå aftaler med, så bliver tingene bedre. Det gør det ikke. Den danske model har bevist sit værd i mange, mange år. Den skal vi passe på", forklarer formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen.

Fagforeningerne skaber ro på arbejdsmarkedet

Kampagnens logo er en lille mand, formet af bogstaverne OK. Den skal fungere som et stempel på aktiviteter fra organisationer, der skaber gode overenskomster og faglige fællesskaber. 

"I Danmark går vi som fagforeninger ind og tager et ansvar, når vi indgår overenskomster. Når vi har indgået en aftale, så giver den os nogle goder i forhold til løn og arbejdsforhold, men samtidig tager vi også et ansvar, fordi vi lover, at medlemmerne forholder sig i ro, overholder overenskomsten og passer deres arbejde. Det gør, at der er høj grad af fred og ro på det danske arbejdsmarked, og det er til gavn for arbejdspladserne og for produktiviteten i Danmark".

Kampagnen vil via flyers, badges, små film, annoncer og facebooksiden facebook.com/erduok få de 20-40-årige i tale og blandt andet fortæller om, hvad en rigtig fagforening betyder for den enkeltes løn, barsel, pension, uddannelse, ferie og faglige fællesskab.