Oliver Højfeldt Kongshaug, Christoffer Payet Remfeldt, Rasmus Rekdal Schønemann og Andreas Marco Skaarup-Helvad(ved klaveret) har valgt at have ekstra fokus på musik under læreruddannelsen i Roskilde.

Læreruddannelse satser på musik

Lærerstuderende på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon i Roskilde har mulighed for at få ekstra musiktimer under uddannelsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For to år siden blev en læreruddannelse med en særlig musikprofil en realitet på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon i Roskilde. Målet er at tiltrække flere studerende og give lærerne en bedre faglig ballast, når de rammer musiklokalerne.

"Læreruddannelsen har tre fag, fordi det er praksis, at lærerne underviser i tre fag i skolen. Men det stiller også uddannelsen med en udfordring, fordi der er nogle fag, som kræver meget øvelse. Især de praktiske fag og specielt musik kræver meget træning, før håndværket er i orden", siger uddannelsesleder på læreruddannelsen Jørgen Christiansen.

Lovændring på vej: Vejen til talentklasser i musik skal være lettere 

Mere undervisning i musik

Læreruddannelsen på Campus Roskilde har valgt at tilbyde de studerende, som vælger musik, mulighed for at tage musik på normale vilkår for læreruddannelsen eller tage del i den særlige musiklærerprofil.

"Dem som vælger musiklærerprofilen får specialiseringsmoduler oven i de musikmoduler, de har. Og de kommer i praktik på skoler, som tilbyder et musisk miljø eksempelvis Østervangskolen i Roskilde, hvor musik som fag og miljø er noget man lægger vægt på. De skriver også deres bacheloropgave i musik", fortæller Jørgen Christiansen.

Roskilde: Eliteklasse i musik gavner hele skolen 

Et andet tilbud til de studerende er, at de får mulighed for at have musikundervisning hver uge, selv på tidspunkter hvor musik ellers ikke er en del af uddannelsen.  

"På den måde kan de vedligeholde musikmiljøet med hinanden og underviserne".

Læreruddannelsen har valgt at bruge flere penge på musik.

"Uddannelsen er for de studerende, hvor musik skal være det vigtigste fag i deres uddannelse. Vi skal have rigtig dygtige musiklærere til at løfte musikmiljøet på skolerne. Vi ved, at det kan knibe med at finde lærere, der er dygtige og som har lyst til at udvikle musikmiljøet på skolerne".

Men uddannelsen er også til dem, som måske gerne ville på konservatoriet, men har valgt læreruddannelsen.

"Her får flere tilbud og mulighed for, at musik fylder en større del af uddannelsen".

DLF: Talentklasser i musik udfordrer den fælles folkeskole 

Et lille hold

Foreløbig er det et lille hold på omkring 12, der har valgt at få ekstra musikundervisning. Men Jørgen Christiansen mener, at rygtet om den særlige musikprofil vil brede sig og regner med, at musikprofilen de kommende år vil tiltrække flere til Absalon.   

De sidste fire år er antallet af lærerstuderende, som har valgt musik, faldet over hele landet. Men Jørgen Christiansen mener godt, at man kan gøre mere for at tiltrække studerende til faget.

"Det er ikke en naturlov at den læreruddannelse, vi har i dag, ikke kan uddanne ordentlige musiklærere og tiltrække unge. Men det kræver prioriteringer på læreruddannelserne, og det kræver også nogle penge. Og det kræver, at politikerne er klar til at kigge på vilkårene for de praksis-musiske fag på læreruddannelsen og i folkeskolen", siger han.