Forskning Læsning
7   21

Forskning: Danske drenge læser bedre på skærm end på papir

To forskere konkluderede forrige tirsdag, at ePirls-undersøgelsen viser, at man skal holde igen med undervisning på skærm i dansktimerne. Men en tredje forsker peger på, at et langt vigtigere resultat af undersøgelsen er, at danske drenge faktisk læser bedre på skærm.

Professor ved DPU Jeppe Bundsgaard undrede sig noget, da han i forrige uge læste Politikens dækning af en undersøgelse lektor emeritus Jan Mejding og Katja Neubert har foretaget på baggrund af resultaterne af den internationale læseundersøgelse ePirls. Jan Mejding maner nemlig til besindighed i forhold til at bruge computere i undervisning og hjemme, fordi han i ePirls-resultaterne ser en sammenhæng mellem stor brug af computer og dårlige læseresultater.

Det fokus er Jeppe Bundsgaard skeptisk over for.

"For mig at se, er det undersøgelsens vigtigste resultat, at drenge i en del lande, herunder Danmark, læser bedre på skærm en papir. Det er faktisk en ret stor nyhed, for normalt viser undersøgelser, at man læser bedre på papir", siger Jeppe Bundsgaard til folkeskolen.dk.

Computere er ikke spændende i sig selv

Artiklen fortsætter under banneret

Den typiske hypotese er, at man fordyber sig bedre på papir end på skærm på grund af papirets materialitet og overblik, og ePirls er forholdsvis korte tekster, så det kan have en betydning for resultatet.

Delt 4. plads i Epirls

14 af de over 50 lande, der deltog i Pirls 2016, deltog også i den nye ePirls, der undersøger elevernes evne til at læse fagtekster i et simuleret onlinemiljø. Der var intet generelt internationalt billede af, om eleverne læste bedre eller dårligere på skærm. Men i syv lande, herunder de skandinaviske, og særligt i Danmark, læste eleverne signifikant bedre elektronisk. Ligesom i Pirls læser pigerne i de fleste lande bedre end drengene også elektronisk. Men i tre lande - herunder Danmark - læser drengene på samme niveau, når de læser elektronisk. Særligt de danske drenge læser simpelthen bedre elektronisk end på trykt papir. Det betød, at Danmark lå på en delt 4. plads sammen med Sverige og USA blandt de 14 deltagende lande i ePirls.

"Vi ved ikke, hvorfor drengene læser bedre på skærm i undersøgelsen - og derfor faktisk læser ligeså godt som pigerne. Jeg er ikke enig i hypotesen om, at det bare handler om, at de synes computere er mere spændende, for erfaringen er, at børn synes, at computere er nøjagtigt ligeså kedelige, hvis opgaverne ikke er spændende", siger Jeppe Bundsgaard.

Jan Mejdings anbefalinger i Politiken bygger på den iagttagelse, at der er en sammenhæng mellem læselyst, tiden brugt på læsning på papir og læsekompetencerne. Den samme sammenhæng findes ikke i forhold til brugen af computere, hvor elever med lille brug af computere og meget stor brug af computere læser dårligere end de elever, som har en moderat brug af computer.

Jeppe Bundsgaard mener, at det er en interessant sammenhæng. 

"Men jeg mener, at det er at stramme den for meget at gøre det til undersøgelsens hovedresultat, at man så skal passe på med for megen brug af computere. Der kan være mange årsager til at børn, som er meget på computere, læser lidt dårligere end dem, der ikke er så meget på computere. Fx at der er mindre voksenopmærksomhed på deres aktiviteter. Man kan måske sige, at undersøgelsen viser, at det ikke er nok bare at putte teknologi ind i skolen. Det giver først gode resultater, når det er en fornuftig brug af teknologi, der finder sted," siger Jeppe Bundsgaard.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.999 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.717 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen