Debat Børneliv
1   40

Når eleverne presses af den førte skolepolitik

Både elever og lærere kan mærke, at folkeskolen er under stort pres med den førte skolepolitik. I DLF har vi som vigtig skole- og uddannelsespolitisk aktør flere bud på løsninger, der kan udvikle skolen i en anden retning.

Vi har med overstyringen af folkeskolen fået indført en ny OL-pædagogik, der har for meget fokus på elevernes præstationer. Vi måler og vejer, tester og tjekker, dokumenterer og dataindsamler for at sikre, at eleverne løber længere, hopper højere og kommer først i mål. I den politiske jagt for at optimere skolen får vi skabt en præstationskultur, der rammer den enkelte elev. Skolen er ved at udvikle sig til en skueplads for olympiske discipliner, og eleverne betaler prisen.

Nyere undersøgelser viser alarmerende tal på en stigning i mistrivsel blandt elever, der føler sig presset af skolens krav, blandt andet testsituationer, karakterkrav, uddannelsesparathedsvurderinger og uddannelsesvalg. Skolens struktur har en negativ slagside og medvirker til at skabe det øgede pres, blandt andet ved at have fokus på mål og præstationer frem for fordybelse, afprøvning og mestring.

Der er brug for at gøre noget andet for at genskabe balancen og særligt hele den centrale dannelsesmæssige opgave med at fremme fællesskaber; elevernes trivsel og alsidige udvikling har måttet vige pladsen i de senere år for den instrumentelle tilgang i undervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

DLF har flere bud på løsninger, der kan udvikle skolen i en anden retning. Vi har netop vedtaget et folkeskoleideal på kongressen, som er lærernes bud på skolens fundament, værdier og opgaver. Her står det blandt andet beskrevet, at barndom og ungdom har værdi i sig selv, og at skoletiden i høj grad medvirker til at skabe mennesker. Der skal være plads til og respekt for elevernes eget værd.

Desuden er vi på vej med et politisk udspil om præstationskultur, der handler om, hvad vi kan gøre for at skabe en bedre skole. Udspillet indeholder konkrete forslag til, hvilke strukturer der er brug for at ændre på. Kort sagt alt det, vi rent faktisk kan ændre på, for at eleverne trives godt i skolen, og vi dermed understøtter deres faglige, personlige og sociale udvikling på bedste vis. Klassefællesskaber, præstationsfrie rum, tid til klasselærerarbejdet og gode relationer har positiv betydning og kan medvirke til at mindske præstationskulturen i skolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
258 andre er allerede tilmeldt