Pernille Rosenkrantz-Theil deltog forleden sammen med Køges borgmester Marie Stærke i en messe, Campus+, for udskolingselever, der skal vælge ungdomsuddannelse. Hun er nu klar til at se på, om optagelseskravene skal ændres.

Rosenkrantz-Theil genovervejer karakterkrav til gymnasiet

Er elevernes uddannelsesparathed og karakterer overhovedet de bedste redskaber til at få de rigtige unge i gymnasiet? Det spørger undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil sig selv om efter en evaluering af optagelseskravene.

Publiceret Senest opdateret

DISSE GRUPPER HAR VÆRET SÆRLIGTRAMT

Flere ansøgergrupper kommer ifølgeevalueringen uretmæssigt i klemme som følge af de nye regler.Fx:
  1. Ansøgere, der har gået på en prøvefri efterskole i 10.klasse 
  2. Ansøgere, der har været syge ved en af folkeskolens prøver
  3. Ansøgere fra internationale skoler, der har aflagt andre prøverend folkeskolens prøver.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye adgangskrav: Se her, hvad karaktererne betyder nu 

De nye optagelseskrav til gymnasiet er netop blevet evalueret. Udskolingseleverne, der søgte ind på gymnasiet denne sommer har haft vanskeligheder med at forstå de nye adgangskrav og deres egne rettigheder. Det er en af konklusionerne i evalueringen af optagelsesprocessen fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet. 

"Usikkerheden skyldes især, at reglerne er indviklede, og at der er tale om nye regler, som det kræver tid at implementere. Kompleksiteten har også gjort det vanskeligt for gymnasierne at administrere reglerne", hedder det i en nyhed på uvm.dk

"Evalueringen gør det klart, at det nuværende optagelsessystem har været med til at forvirre eleverne og gymnasierne, og at der i den grad er behov for, at vi forsimpler reglerne. Det synes jeg, vi skal lytte til. Regeringen vil derfor ved første lejlighed drøfte muligheder for forenklinger med forligskredsen", siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

"Hele forløbet giver også grund til at kigge på, om de to ting, vi lægger vægt på lige nu - elevernes uddannelsesparathed og karakterer - er de bedste redskaber til at få de rigtige unge i gymnasiet", tilføjer hun. 

Leder: Dumpeskolen

Læs mere

Evalueringsrapporten (pdf)

Uvm.dk