Skoler lukker øjnene for religion

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn med anden etnisk baggrund i den danske folkeskole er ofte fanget mellem modsatrettede krav og normer fra forældre og lærere. Dialogen mellem lærere, forældre og pædagoger er afgørende for deres sociale og faglige trivsel, men den opstår ikke af sig selv. Integrationsnet, som er en del af Dansk Flygtningehjælp, har netop afsluttet projektet »I dialog med skolen« i samarbejde med tre folkeskoler på Sjælland - Høje Gladsaxe, Skolen på Herredsåsen i Kalundborg og Tårnborg Skole i Korsør. Skolerne har op til 30 procent børn med anden etnisk baggrund, men de medvirkende vurderer, at metoden i høj grad også er relevant for skoler med en større andel af etniske minoriteter.

Skolerne har deltaget i

- Møde for forældrene på deres »egen banehalvdel«, det vil sige i en tryg ramme og med tolk.

- Møde for lærere, skolefritidsordningspædagoger og skolens ledelse.

- Dialogmøde, hvor parterne mødes og drøfter fælles problemstillinger rejst på de to forudgående møder. Med deltagelse af tolk.

- Forankring af dialogen.

Projektet har vist, at der stadig er et stort behov for at arbejde på at etablere reel dialog mellem forældre med anden etnisk baggrund og skole, og at der endnu er lang vej, før alle forældre oplever skolen som deres folkeskole. Dialogen kan lykkes, hvis der er vilje og mod til at prioritere emnet og insistere på en fælles holdningsafklaring. Alle parter skal være villige til at flytte sig, afprøve nye metoder og involvere nye aktører. Lærere bliver nødt til at erkende, at de er de professionelle, der kender systemet og har ansvaret for, at dialogen opretholdes.

Projektet viser også en tendens til, at skoler ikke vil tage stilling til religiøse spørgsmål og lukker øjnene i håb om, at problemer forsvinder af sig selv. Projektet »I dialog med skolen« er støttet af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration.