Hvis rammerne og resurserne ikke er til stede, er det meget svært at få inklusionen til at lykkes, siger Camilla Dyssegaard.

Kom til debatmøde på torsdag: Hør forskers løsningsforslag til inklusion

Vi er ikke tættere på at have løst inklusionens udfordringer i dag, end vi var, da inklusionsreformen blev indført i 2012, siger psykolog, ph.d. Camilla Dyssegaard. Kom og hør hendes bud på, hvad kommuner, politikere og lærere kan gøre for at løse problemerne.

Publiceret

Camilla Brørup Dyssegaard

Uddannet folkeskolelærer og sidenPPR-psykolog. Har skrevet phd om, hvordan skoler kan etablere enmere inkluderende praksis. Som postdoc ved Dansk Clearinghouse forUddannelsesforskning var hun ansvarlig for et systematisk reviewomkring effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn medsærlige behov. Efterfølgende lektor og leder af Dansk Clearinghousefor Uddannelsesforskning. Har siddet i følgegruppen tilinklusionseftersynet og senest været en del af en ekspertgruppe ominclusion for den norske regering. Hun har i dag sit egetkonsulentfirma, Ren Viden. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Meget tyder på, at specialområdet er ved at blive større igen, og der er ingen tvivl om, at skolerne er udfordret på inklusionsopgaven.

Camilla Brørup Dyssegaard har beskæftiget sig med inklusion i 25 år - først som lærer, senere som PPR-psykolog siden som forsker og nu selvstændig konsulent.

Hun er fuldt bevidst om, hvor stor en opgave det er, skolerne står med, og hvor svær en proces det har været, siden målsætningen om 96 procent inklusion blev sat i 2012.

Hvad kommer efter inklusionen?

"Der er mange årsager til, at det har været svært. Først og fremmest kom der tre meget store indgreb på en gang. Da inklusionslovgivning kom, var jeg rundt i det meste af Danmark og holde oplæg. Idealerne var der, også for lærerne, og de ville gerne inkludere børnene. I dag oplever jeg, at de føler sig meget udfordret på opgaven. Fordi de føler, at de står meget alene med opgaven og er alt for pressede på tid og resurser".

Samtidig er der flere og flere børn, der får diagnoser, og skoler og kommuner ved ikke, hvordan de skal håndtere det.

"Jeg tænker ikke nødvendigvis, at vi er tættere på at have løst udfordringerne. Der er bestemt steder, hvor de gør det godt, men man kan ikke pinpointe bestemte kommuner, for det er mere enkeltskoler og lærere. Men hvis rammerne og resurserne ikke er til stede, så er det svært. Og resurser er ikke kun økonomi, det er også mulighed for råd og sparring".

Syv år efter inklusionsreformen: Lærerne føler sig stadig ikke klædt på til opgaven

Gratis debatmøde om inklusion

Camilla Brørup Dyssegaard kommer på torsdag og holder oplæg på fagbladet Folkeskolens debatmøde om inklusion på Læringsfestivalen i København. Hun vil beskrive de udfordringer hun ser ved inklusionen lige nu og give sine bud på eventuelle løsningsforslag.

Debatmødet finder sted i Bella Center i København kl. 10-12 den 14. marts. Der er gratis adgang for alle. Vær sikker på at få en plads ved at skrive til inklusion@folkeskolen.dk - notér 'Debatarrangement' i emnefeltet. Du kan se programmet for debatmødet her.