Christian Ydesen har fået en bevilling 5,9 millioner kroner til sit forskningsprojekt, der handler om paradokset mellem test og inklusion.

Lektor får millionbevilling til projekt om paradokset mellem test og inklusion

Lektor på Aalborg Universitet Christian Ydesen har fået 5,9 millioner kroner fra Det Frie Forskningsråd til projektet ’Adgangsmuligheder til uddannelse i krydsfeltet mellem test og inklusion’.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ideen med projektet kom fra den iagttagelse, at inklusionsforskere og testforskere ikke er i dialog med hinanden .

"Der er meget grøftegraveri.  Meget uenighed og ikke meget dialog i forskningsfeltet. Derfor fik jeg ideen om at gøre noget ved det, fordi uddannelse er karakteriseret ved de her to meget stærke strømninger", siger Christian Ydesen.

"Vi vil teste, måle og veje som er meget bundet op om accountability, performance measurement og sådanne ting, der kommer fra OECD og ned på statsligt niveau og ud på lokalt niveau. Omvendt er der inklusionsdagsordnen, der er båret af FN. Ideen om at inkludere står i kontrast til det at teste".

Han forklarer, at test handler om at finde ud af, hvem der ikke er gode nok, hvem der er og, hvem der falder uden for normalen, hvor inklusion handler om at håndtere diversitet og at have rummelighed i skolen.

"I praksis er der et paradoks. I forskningen er der et paradoks, fordi forskerne ikke taler sammen. Det er i det krydsfelt, at projektet kom til verden".  

Forskningsprojekt: OECD var oprindeligt selv imod Pisa

Paradokset mellem test og inklusion

Christian Ydesen vil undersøge paradokset i en række case-lande herunder Danmark, Argentina, Israel, England og Beijing i Kina. I alle landene vil han se på, hvilken betydning paradokset mellem test og inklusion har for elevernes adgang til uddannelse og sociale mobilitet.  

"Landene er udvalgt efter, at de har forskellige kulturer og traditioner, men alle arbejder med både test og inklusion", siger han og uddyber, at der i alle landene er udvalgt tre case-skoler.

Empirisk skal han kigge på internationale policy-dokumenter fra eksempelvis OECD og Unesco. Men også på, hvordan nationale policy-dokumenter udføres på case-folkeskoler.

"Målet er, at udvikle en model, der kan beskrive, hvordan de to dagsordener spiller sammen og, hvilken teoretisk betydning det har for adgangen til uddannelse. Tanken er, at få den viden kommunikeret ud til politikere og beslutningstagere".  

Ifølge Christian Ydesen er bevillingen på de 5,9 millioner kroner et kæmpe boost til at få etableret sin egen forskningsgruppe og at få aktiveret forskningsnetværket.  Det er projektets DNA, at få bragt forskerne sammen

"De skal have dialog med hinanden og ikke bare sidde i deres siloer og publicere stof om test og inklusion. De skal simpelthen skabes en interaktion".

Projektet starter til september og kører i knap tre år.