Inklusion
0   13

Lektor får millionbevilling til projekt om paradokset mellem test og inklusion

Lektor på Aalborg Universitet Christian Ydesen har fået 5,9 millioner kroner fra Det Frie Forskningsråd til projektet ’Adgangsmuligheder til uddannelse i krydsfeltet mellem test og inklusion’.

Ideen med projektet kom fra den iagttagelse, at inklusionsforskere og testforskere ikke er i dialog med hinanden .

Artiklen fortsætter under banneret

"Der er meget grøftegraveri.  Meget uenighed og ikke meget dialog i forskningsfeltet. Derfor fik jeg ideen om at gøre noget ved det, fordi uddannelse er karakteriseret ved de her to meget stærke strømninger", siger Christian Ydesen.

"Vi vil teste, måle og veje som er meget bundet op om accountability, performance measurement og sådanne ting, der kommer fra OECD og ned på statsligt niveau og ud på lokalt niveau. Omvendt er der inklusionsdagsordnen, der er båret af FN. Ideen om at inkludere står i kontrast til det at teste".

Han forklarer, at test handler om at finde ud af, hvem der ikke er gode nok, hvem der er og, hvem der falder uden for normalen, hvor inklusion handler om at håndtere diversitet og at have rummelighed i skolen.

"I praksis er der et paradoks. I forskningen er der et paradoks, fordi forskerne ikke taler sammen. Det er i det krydsfelt, at projektet kom til verden".  

Paradokset mellem test og inklusion

Christian Ydesen vil undersøge paradokset i en række case-lande herunder Danmark, Argentina, Israel, England og Beijing i Kina. I alle landene vil han se på, hvilken betydning paradokset mellem test og inklusion har for elevernes adgang til uddannelse og sociale mobilitet.  

"Landene er udvalgt efter, at de har forskellige kulturer og traditioner, men alle arbejder med både test og inklusion", siger han og uddyber, at der i alle landene er udvalgt tre case-skoler.

Empirisk skal han kigge på internationale policy-dokumenter fra eksempelvis OECD og Unesco. Men også på, hvordan nationale policy-dokumenter udføres på case-folkeskoler.

"Målet er, at udvikle en model, der kan beskrive, hvordan de to dagsordener spiller sammen og, hvilken teoretisk betydning det har for adgangen til uddannelse. Tanken er, at få den viden kommunikeret ud til politikere og beslutningstagere".  

Ifølge Christian Ydesen er bevillingen på de 5,9 millioner kroner et kæmpe boost til at få etableret sin egen forskningsgruppe og at få aktiveret forskningsnetværket.  Det er projektets DNA, at få bragt forskerne sammen

"De skal have dialog med hinanden og ikke bare sidde i deres siloer og publicere stof om test og inklusion. De skal simpelthen skabes en interaktion".

Projektet starter til september og kører i knap tre år.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt