Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen fortalte eleverne om hans ministeriums nye mærkningsordning: Bedre dyrevelfærd.

Minister til 4. klasse: I skal manipu – øh, overtale jeres forældre

4. C på Korsager skole havde i dag hele to ministre som gæstelærere. Det blev til en snak om dyrevelfærd, forbrug og Merete Riisagers hønsehold.

Publiceret

Om materialet

Materialet 'Dyrevelfærd' er udkommet til 4.-6. klasse og er ligepå trapperne for 7.-9. klasse.

Hæfterne og de tilhørende film med Sebatian Klein er gratis ogkan bestilles på dyrevelfærdiskolen.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De tider er forbi, hvor vikaren kunne slippe afsted med sende klassen ud og spille rundbold", griner miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen på vej ind i 4.C's klasselokale, hvor han i dag overtog undervisningen i natur og teknik sammen med sin kollega, undervisningsminister Merete Riisager. Anledningen var, at de to ministerier sammen udgiver undervisningsmaterialet 'Dyrevelfærd'. Inde i klasseværelset overlader klassens vanlige lærer Bardilj Isljami smartboardet til de to ministre, der lægger ud med at høre eleverne, om de selv har dyr derhjemme. Det er der en del af dem, der har. "Jeg har høns i baghaven", fortæller Merete Riisager. "Og de har det rigtigt godt. Ved I hvorfor, det er vigtigt at vores dyr har det godt?" En mindre skov af fingre ryger i vejret. "Dyr er jo levende væsner, ligesom os", siger en. "Vi skal behandle dyrene sådan som vi selv vil behandles", mener en anden. "Ja, sådan tænker jeg også nogle gange", svarer Jakob Ellemann-Jensen, "men det er jo ikke sikkert, at dyrene gerne vil leve som vi mennesker gør. Så måske skal vi hellere behandle dyrene, sådan som de gerne selv vil behandles - sørge for at grise har mudder at vælte sig i og den slags".

Styr på mærkerne og på forældrene

Det fører så til en snak om, hvordan man kan vide om de dyr, der ender på tallerkenen har haft et godt liv. Her viser 4.C, at de er godt forberedte på det dobbelte ministerbesøg, for de er helt med på de forskellige mærkningsordninger for kød, mælk og æg. Jakob Ellemann-Jensen fortæller stolt om hans ministeriums nye mærkningsordning: Bedre dyrevelfærd.

"Så det er blandt andet det, I skal kigge efter, og så skal i manipu - øh, overtale jeres forældre til at betale lidt ekstra for at dyret har haft det godt. Især hvis det er først på måneden, og de lige har fået løn". 4.C griner.

Riisager: Staten skal påvirke undervisningen med sagligt materiale De to ministre har - ikke overraskende - hver deres grunde til at mene, at det nye undervisningsmateriale har sin plads i folkeskolen, også selv om særligt Merete Riisager er opmærksom på, at staten ikke skal diktere hvad der skal undervises i. "Vi har jo ikke et curriculum i Danmark, og det er godt, at det er sådan. Men vi kan fra statens side gå ind og lave noget sagligt materiale, som lærerne kan vælge at bruge. I det her tilfælde handler det om dyrevelfærd, men også om madglæde og almen dannelse - og at det er sjovt at vide, hvor maden kommer fra."

Bachelorer: Madkundskab - frikadellesløjd eller porten til sanseligheden?

Miljø- og fødevareministeren supplerer: "Det er meget sundt, hvis eleverne får et forhold til dyr, som ikke er alt for romantisk. Samtidig kan jeg - som den nye dreng i klassen - konstatere at dyrevelfærd er et emne, der får følelserne i kog, for eksempel på de sociale medier, så jeg synes, det er dejligt, at vi kan klæde eleverne lidt på til de diskussioner".