Understøttende undervisning
0   7

Før høring: Derfor virker den understøttende undervisning på Nyager Skole

På Nyager Skole i Rødovre er både skoleleder og lærere glade for den understøttende undervisning, hvor pædagoger og lærere indgår i tæt samarbejde.

I morgen onsdag afholder Folketingets Undervisningsudvalg åben høring om den understøttende undervisning i folkeskolen. Her er flere skoleledere inviteret til at fortælle om, hvordan de bruger den understøttende undervisning, som blev en del af elevernes skoledag med folkeskolereformen i 2014. 

På Nyager Skole i Rødovre har man ifølge skoleleder Lau Hedegaard fundet et svar på hvordan pædagogerne kan indgå i den understøttende undervisning i udskolingen, og derfor var skolen med i Danmarks Evalueringsinstituts rapport om understøttende undervisning (se link under artiklen), og det er nok grunden til, at skolen også er inviteret til høringen, vurderer han.

Artiklen fortsætter under banneret

Nyager Skole har selv udviklet undervisningsmateriale til faget 'trivselstime'. Skolen har et fleksibelt skema, hvor skemaet lægges for en uge ad gangen tre uger frem i tiden, hvilket giver mulighed for stor fleksibilitet i den understøttende undervisning. En lærer eller pædagog har eksempelvis mulighed for at lave et projekt, der kræver flere timer i træk, fordi det kan planlægges tre uger ud i fremtiden.

"Det fleksible skema er en forudsætning for den understøttende undervisning", siger Lau Hedegaard.

Han bakkes op af lærernes tillidsrepræsentant Carsten Eriksen, som synes at den understøttende undervisning overordnet fungerer godt, fordi skolen bruger lærernes og pædagogernes kompetencer på en måde, hvor det giver mening. Samtidig indgår pædagogerne på lige fod med lærerne i teammøderne, hvilket er essentielt for den understøttende undervisning.  Men udfordringen er ifølge tillidsrepræsentanten, at der er taget tid fra lærernes, som er givet til pædagogerne:

"Det synes vi som fagforening og profession er problematisk, fordi vi mener, at det er lærerne, der hører til i undervisningen på folkeskolerne. Men når det nu er blevet sådan politisk, så har vi fundet nogle løsninger, hvor man får brugt sine kompetencer, i stedet for at sætte folk til noget, de ikke er gode til, sådan som det er endt op med mange steder".

Nyager Skole har tre typer understøttende undervisning i udskolingen. Lærerne varetager den fag-understøttende undervisning, hvor faglærerne har fået ekstra timer til deres fag til eksempelvis tværgående undervisning eller øget fokus på bevægelse. Både lærere og pædagoger står for den anden del af den understøttende undervisning, som hedder studiemiljø, som fungerer som en form for lektiehjælp, hvor lærerne hjælper eleverne, mens pædagogerne arbejder mere med enkelteleverne. Pædagogerne varetager den sidste form for understøttende undervisning i udskolingen, 'trivselstime'.

Det er et forebyggende arbejde, som skal sikre trivsel og dannelse gennem arbejde med emner som eksempelvis, hvordan vi behandler hinanden. Her får eleverne mulighed for at forholde sig til forskellige situationer og temaer ved at læse, lave opgaver og diskutere.  

Formålet bag høringen er at give status på den understøttende undervisning i folkeskolen med konkrete eksempler på, hvordan den gode understøttende undervisning bliver udført i praksis. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ