På Nyager Skole har alle klassetrin trivselstimer med pædagogerne, som en del af den understøttende undervisning.

Før høring: Derfor virker den understøttende undervisning på Nyager Skole

På Nyager Skole i Rødovre er både skoleleder og lærere glade for den understøttende undervisning, hvor pædagoger og lærere indgår i tæt samarbejde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I morgen onsdag afholder Folketingets Undervisningsudvalg åben høring om den understøttende undervisning i folkeskolen. Her er flere skoleledere inviteret til at fortælle om, hvordan de bruger den understøttende undervisning, som blev en del af elevernes skoledag med folkeskolereformen i 2014. 

Pauser og lektiehjælp æder den understøttende undervisning 

På Nyager Skole i Rødovre har man ifølge skoleleder Lau Hedegaard fundet et svar på hvordan pædagogerne kan indgå i den understøttende undervisning i udskolingen, og derfor var skolen med i Danmarks Evalueringsinstituts rapport om understøttende undervisning (se link under artiklen), og det er nok grunden til, at skolen også er inviteret til høringen, vurderer han.

Nyager Skole har selv udviklet undervisningsmateriale til faget 'trivselstime'. Skolen har et fleksibelt skema, hvor skemaet lægges for en uge ad gangen tre uger frem i tiden, hvilket giver mulighed for stor fleksibilitet i den understøttende undervisning. En lærer eller pædagog har eksempelvis mulighed for at lave et projekt, der kræver flere timer i træk, fordi det kan planlægges tre uger ud i fremtiden.

"Det fleksible skema er en forudsætning for den understøttende undervisning", siger Lau Hedegaard.

Riisager på skolebesøg: Pædagoger varetager understøttende undervisning 

Han bakkes op af lærernes tillidsrepræsentant Carsten Eriksen, som synes at den understøttende undervisning overordnet fungerer godt, fordi skolen bruger lærernes og pædagogernes kompetencer på en måde, hvor det giver mening. Samtidig indgår pædagogerne på lige fod med lærerne i teammøderne, hvilket er essentielt for den understøttende undervisning.  Men udfordringen er ifølge tillidsrepræsentanten, at der er taget tid fra lærernes, som er givet til pædagogerne:

"Det synes vi som fagforening og profession er problematisk, fordi vi mener, at det er lærerne, der hører til i undervisningen på folkeskolerne. Men når det nu er blevet sådan politisk, så har vi fundet nogle løsninger, hvor man får brugt sine kompetencer, i stedet for at sætte folk til noget, de ikke er gode til, sådan som det er endt op med mange steder".

Minister: Understøttende undervisning kan klares på én time om ugen 

Nyager Skole har tre typer understøttende undervisning i udskolingen. Lærerne varetager den fag-understøttende undervisning, hvor faglærerne har fået ekstra timer til deres fag til eksempelvis tværgående undervisning eller øget fokus på bevægelse. Både lærere og pædagoger står for den anden del af den understøttende undervisning, som hedder studiemiljø, som fungerer som en form for lektiehjælp, hvor lærerne hjælper eleverne, mens pædagogerne arbejder mere med enkelteleverne. Pædagogerne varetager den sidste form for understøttende undervisning i udskolingen, 'trivselstime'.

Det er et forebyggende arbejde, som skal sikre trivsel og dannelse gennem arbejde med emner som eksempelvis, hvordan vi behandler hinanden. Her får eleverne mulighed for at forholde sig til forskellige situationer og temaer ved at læse, lave opgaver og diskutere.  

Forligspartier uenige om understøttende undervisning 

Formålet bag høringen er at give status på den understøttende undervisning i folkeskolen med konkrete eksempler på, hvordan den gode understøttende undervisning bliver udført i praksis. 

Skoleleder: Den understøttende undervisning er et fælles ansvar

Læs mere

Eva-rapport om understøttende undervisning(2016)