Rebecca Delfs modtager sit vinderdiplom af uddannelsesordfører for Socialdemokratiet Christine Antorini.

Lærerprofession.dk: De seks vinderprojekter er fundet

Årets bedste bachelor- og diplomprojekter fra lærerverdenen er fundet. Lærerprofession.dk's priskomiteer har voteret og valgt de seks, som belønnes ved en prisfest 17. november.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tidligere har dommerkomiteen nomineret 11 ud af de flere end 50 indsendte bacheloropgaver. Og mellem dem og de 12 indsendte diplomprojekter har komitten nu fundet de seks vindere. Emnerne spreder sig over fagene matematik, idræt, naturfag, kemi, specialundervisning, psykologi og dansk.

Lærer Rebecca Delfs modtog førsteprisen for sit bachelorprojekt i 2016, og hun har i år været med til at indstille udvælge de tre nominerede bachelorprojekter, der kommer helt i top. Og det har ikke været nogen nem opgave:

"Der var mange gode projekter at vælge imellem, og i priskomiteen var vi langt fra enige til at begynde med. I løbet af processen kom vi tættere på hinanden, og nåede til sidst en fælles indstilling, som alle bakker op om. Jeg er ikke i tvivl om, at det er de rigtige projekter, der vinder. De er originale i tilgangen til deres emner, og har på hver sin måde givet mig noget, som jeg kan bruge i lærerjobbet", siger Rebecca Delfs, der er lærer i Odense.

Det er en omvæltning at gå fra at blive bedømt til at være med til at udvælge, men den er ikke større, end at Rebecca Delfs mener at kunne iagttage, at der er sket ændringer, siden hun vandt førsteprisen.

"Mange af de projekter, der blev indstillet i år, handler om relationsarbejde. Det var ikke tilfældet sidste år. I lighed med sidste år viser projekterne, at mange nyuddannede lærere brænder for deres profession, og at de nærmest er gået til opgaven som om det var et stykke detektivarbejde, hvor de dykker helt ned og endevender alle problemstillinger. Ikke noget med at skrive noget af proforma-grunde," siger Odense-læreren.

I sit bachelorprojekt efterlyste Rebecca Delfs mere kreativitet i lærernes tilgang til undervisningen. Har hun fundet det i årets nominerede projekter?

"Det vil jeg generelt gerne se mere af," siger sidste års vinder. "Men alt kan jo ikke være nyt og spændende, og jeg synes det kreative trænger igennem i tilgangen. De fleste er meget fokuseret på, hvad de selv som lærer kan gøre anderledes, og vinklen er meget gennemført. Der er ikke valgt nemme generelle løsninger."

Priskomiteen for bachelorprojekter nominerede i første omgang 11 af de 55 indsendte projekter. Siden har komiteen fundet de tre vinderprojekter. Priskomiteen for diplomprojekter nøjedes med blandt de 12 indsendte projekter at finde de tre vindere. Ved prisfesten den 17. november vil det blive afsløret, hvem der er henholdsvis nr. 1, 2 og 3.

De vindende bachelorprojekter:

Jonas Jensen, Via UC, Aarhus:

Bachelor: Arbejder I fællesfagligt eller flerfagligt? 

Gry Damgaard Nielsen, UC Nord, Aalborg:

Bachelor: Når læreren er fremmedsproget 

Amalie Rasmussen, Via UC, Silkeborg:

Bachelor: Et fag med uudnyttet potentiale 

De vindende diplomprojekter:

Marie Grove Christensen, UC Nord, Aalborg: 

PD: Mange lærere arbejder ikke bevidst med regnestrategier 

Janus Lybro, Via UC, Aarhus:

PD: "Er tiden slut, når den er gået?" 

Rikke Holm Hammer, UC Nord, Aalborg:

PD: Svagtseende og blinde teenagere trives ikke i skolen 

 

 

 

Powered by Labrador CMS