Bacheloropgaven
4   110

Lærerprofession.dk: De seks vinderprojekter er fundet

Årets bedste bachelor- og diplomprojekter fra lærerverdenen er fundet. Lærerprofession.dk's priskomiteer har voteret og valgt de seks, som belønnes ved en prisfest 17. november.

Tidligere har dommerkomiteen nomineret 11 ud af de flere end 50 indsendte bacheloropgaver. Og mellem dem og de 12 indsendte diplomprojekter har komitten nu fundet de seks vindere. Emnerne spreder sig over fagene matematik, idræt, naturfag, kemi, specialundervisning, psykologi og dansk.

Artiklen fortsætter under banneret

Lærer Rebecca Delfs modtog førsteprisen for sit bachelorprojekt i 2016, og hun har i år været med til at indstille udvælge de tre nominerede bachelorprojekter, der kommer helt i top. Og det har ikke været nogen nem opgave:

"Der var mange gode projekter at vælge imellem, og i priskomiteen var vi langt fra enige til at begynde med. I løbet af processen kom vi tættere på hinanden, og nåede til sidst en fælles indstilling, som alle bakker op om. Jeg er ikke i tvivl om, at det er de rigtige projekter, der vinder. De er originale i tilgangen til deres emner, og har på hver sin måde givet mig noget, som jeg kan bruge i lærerjobbet", siger Rebecca Delfs, der er lærer i Odense.

Det er en omvæltning at gå fra at blive bedømt til at være med til at udvælge, men den er ikke større, end at Rebecca Delfs mener at kunne iagttage, at der er sket ændringer, siden hun vandt førsteprisen.

"Mange af de projekter, der blev indstillet i år, handler om relationsarbejde. Det var ikke tilfældet sidste år. I lighed med sidste år viser projekterne, at mange nyuddannede lærere brænder for deres profession, og at de nærmest er gået til opgaven som om det var et stykke detektivarbejde, hvor de dykker helt ned og endevender alle problemstillinger. Ikke noget med at skrive noget af proforma-grunde," siger Odense-læreren.

I sit bachelorprojekt efterlyste Rebecca Delfs mere kreativitet i lærernes tilgang til undervisningen. Har hun fundet det i årets nominerede projekter?

"Det vil jeg generelt gerne se mere af," siger sidste års vinder. "Men alt kan jo ikke være nyt og spændende, og jeg synes det kreative trænger igennem i tilgangen. De fleste er meget fokuseret på, hvad de selv som lærer kan gøre anderledes, og vinklen er meget gennemført. Der er ikke valgt nemme generelle løsninger."

Priskomiteen for bachelorprojekter nominerede i første omgang 11 af de 55 indsendte projekter. Siden har komiteen fundet de tre vinderprojekter. Priskomiteen for diplomprojekter nøjedes med blandt de 12 indsendte projekter at finde de tre vindere. Ved prisfesten den 17. november vil det blive afsløret, hvem der er henholdsvis nr. 1, 2 og 3.

De vindende bachelorprojekter:

Jonas Jensen, Via UC, Aarhus:

Gry Damgaard Nielsen, UC Nord, Aalborg:

Amalie Rasmussen, Via UC, Silkeborg:

De vindende diplomprojekter:

Marie Grove Christensen, UC Nord, Aalborg: 

Janus Lybro, Via UC, Aarhus:

Rikke Holm Hammer, UC Nord, Aalborg:

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.054 andre er allerede tilmeldt
INDSTIL DE BEDSTE PROJEKTER

Lærerprofession.dk offentliggør hvert år udvalgte bachelor- og diplomprojekter fra skoleområdet, så studerende og undervisere kan hente inspiration til, hvordan gode projekter ser ud.

Som eksaminator eller censor skal du inden 20. august indstille de projekter, som er originale, inspirerende og kan være med til at udvikle lærerprofessionen og skolen.

Indstillingsskema