1757 brugere reagerede med virtuelle grin, delinger eller kommentarer, da Folkeskolen 1. april på Facebook fortalte om Fjordlandsskolens nye metode til at få eleverne til at række hånden op i timerne: Strømførende plastre.

Aprilsnar, styring og Danske Skoleelever hittede

’Strømførende plastre giver aktive elever’. Denne skønne aprilsnar fra Fjordlandsskolen i Jægerspris fik allerflest likes og delinger på Folkeskolens facebookside dette forår. Redaktionen holder sommerferie til 24. juli – i mellemtiden kan du genlæse årets mest populære artikler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I min del af systemet har vi nærmest været styringsfanatikere". Sådan sagde departementchef i Undervisningsministeriet Jesper Fisker på en konference, som folkeskolen.dk rapporterede fra i januar.

I artiklen forklarer han, hvordan statistikken for kræftdødsfald i Danmark sammenlignet med resten af Norden og danske skoleelevers placering i de internationale Pisa-undersøgelser sendte chokbølger gennem embedsmandssystemet:

"Det var ikke realistisk bare at fortsætte som hidtil. Om svaret så var New Public Management, skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men New Public Management har givet ført noget positivt med sig: Fokus på output, fokus på effektivisering, fokus på det med legitime mål for, hvad vi gør i den offentlige sektor - også anerkendelsen af, at man faktisk godt kan tillade sig at interesserer sig for, hvad kommer der ud af vores investeringer, som noget, der et eller andet sted er positivt, men selvfølgelig også har negative sider: Manglende faglig forståelse, også manglende respekt for andre typer af faglighed; tydeligvis en manglende respekt for den faglighed, der ligger blandt lærere og pædagoger, en manglende respekt, som tydeligvis har været en del af udfordringerne med at implementere folkeskolereformen". 

Mest læste

Den artikel har været det mest læste indhold offentliggjort på folkeskolen.dk i 2017. Dernæst kommer nyheden om, at forligskredsen har besluttet at reducere antallet af bindende elementer i Fælles Mål-systemet og et blogindlæg på folkeskolen.dk/dansk, hvor tidligere formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion Jens Raahauge begræder en lærer-ildsjæls farvel til den målstyrede skole.

Se top 5:

1. Departementschef: "Vi har nærmest været styringsfanatikere" 2. Aftale: Tusindvis af bindende mål bliver vejledende 3. Blog: Hvad var det dog, der skete? 4. Debat: Danske skoler præsterer i verdensklasse 5. Mange lærere får lægeforbud mod at vende tilbage til skolen

Mest kommenterede

Mod slutningen af 2016 tog folkeskoleeleven Mathias Bach Frederiksen initiativ til De Danske Folkeskoleelever i protest mod folkeskolereformens lange skoledage og Danske Skoleelevers manglende vilje til at kæmpe imod.

Efter at have deltaget på Danske Skoleelevers generalforsamling, hvor hans forslag blev forkastet, skrev han et indlæg på folkeskolen.dk, som affødte 89 kommentarer - herunder en stribe fra organisationen Danske Skoleelever om organisationens finansiering med mere.

De fem mest kommenterede artikler og indlæg på folkeskolen.dk i 2017:

1. Blog: Den statsejede elevorganisation, Danske Skoleelever 2. Lærer i modvind efter #Skolepral 3. Debat: Er det kun pædagogerne, der kæmper for vores plads i folkeskolen? 4. Prorektor: 
Forkert at gøre uddannelsen til en spejling af folkeskolen 5. Debat: Et kig ned i datahelvedet

Mest likede og delte

På Folkeskolens facebookside var det Fjordlandsskolens strømførende plastre på eleverne, som fik allerflest likes, delinger og kommentarer. Vi har lagt de tre interaktionsformer sammen til en top 5 over, hvad der fik lærerne til tasterne i foråret 2017. Læs eller genlæs de fem største facebookhits nedenfor: