Debat

Et kig ned i datahelvedet

Barndommen trues af it-aliens, der planlægger en regulær, total besættelse af hele livet i og omkring folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Godt, at folk som Jeppe Bundsgaard m.fl. har blik for det, der her kaldes en 'dataetisk' udfordring. Men det er langt fra den eneste bekymring, man må gøre sig i anledning af den såkaldte Brugerportal og det nye Skoleintra, Aula, der er på vej. Her tegner sig et billede af en 'lærer', der ikke længere er lærer, men it-medarbejder, bogholder, dokumenationsfunktionær, eller hvad man nu skal kalde det (link herunder).

Hvor er den åndsnærværende, empatiske lærer i dette spil? Hvor er alt det livsvigtige relationsarbejde og alle de komplekse faktorer, der ikke kan reduceres til en endeløs række af nuller og ettaller? Hvor er hele det praktisk-musiske felt, hvor er børnenes frirum, hvor er fællesskabet? Hvor er spontaniteten, morskaben, livskvaliteten?

Og ikke mindst: Hvor er tiden til undervisning? Er det virkelig meningen, at eleven fremover skal leve sit helt eget skoleliv i individuelt målstyrede læringsforløb foran skærmen?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvad skal vi i så fald med skoler, hvor eleverne skal være sammen?

Hvad ved de overhovedet om børn og børns udvikling, disse aliens, der styrer denne proces? Med hvilken ret besætter de barndommen og folkeskolen, vores vigtigste samfundsbærende institution? Hvor langt skal dette vanvittige it-trip køre ud ad tangenten?  

Eneste trøst er, at der er noget nær vished for, at skidtet aldrig kommer til at virke. At det blot vil føje endnu et kapitel til den i forvejen rigeligt lange række af fejlslagne mammut-it-projekter i det offentlige.

Men tænk engang, hvor meget god skole man kunne lave med al den tid og alle de penge og kræfter, der vil blive spildt her den næste halve snes år. 

https://www.b.dk/nationalt/big-brother-er-paa-vej-i-folkeskole-vi-staar-med-en-dataetisk-udfordring

Powered by Labrador CMS