Journalistpraktik

Generel uddannelsesplan for journalistpraktikanter på Folkeskolen

Nye journalistpraktikanter får en personlig uddannelseplan, som vi udarbejder i fællesskab, men her er den  generelle plan for, hvad praktikanter kan forvente at opleve og lære hos os.

Publiceret Senest opdateret

Praktikanter på Folkeskolen skal prøve kræfter med et varieret udbud af journalistiske opgaver i trygge rammer og løbende coaches, vejledes og have efterkritik, så redaktionen sikrer, at praktikanten lærer og udvikler sig journalistisk. Praktikanter på Folkeskolen tilegner sig i særlig grad erfaring med stofområderne folkeskole, uddannelse og arbejdsmarked.

Der er mulighed for at beskæftige sig med alle genrer inden for skriftlig journalistik og web-produktioner. Praktikvejlederen sikrer i samarbejde med praktikanten, at vedkommende i løbet af de 12 måneder får prøvet et bredt spektrum af genrer.

Fagbladet Folkeskolen er i en rivende udvikling og har det seneste år fået mange nye ansatte. Vi har udviklet et nyt printmagasin, der udkommer hver måned, vi har oprettet en debatredaktion og en særlig faglig redaktion, og i foråret og sommeren 2024 skal vi udforme en ny strategi for, hvordan vi vil lave journalistik på nettet samt udvikle nye formater til vores nyhedsbreve.

Derfor vil et praktikantforløb hos os i denne tid rumme flere muligheder, end vi har kunnet tilbyde tidligere. Og den enkelte praktikants uddannelsesforløb bliver formet i samspil mellem den generelle uddannelsesplan og praktikantens egne mål og ønsker for sin praktiktid.

Både hurtig og langsom journalistik

Hurtige netnyheder vil uden tvivl være en uundgåelig del af forløbet på Fagbladet Folkeskolen på et eller andet tidspunkt. 

Under vejledning af den jourhavende får praktikanten fra begyndelsen opøvet hurtighed og nyhedsvinkling og får hurtigt kendskab til mange kilder i uddannelsesverdenen. Desuden får praktikanten mulighed for at opsøge, selv få og udvikle idéer, og vi bringer også længere serier og mere dybdegående journalistik på folkeskolen.dk. Praktikanten kan under vejledning i perioder prøve at overvåge netdebatten, og kommer også til at arbejde med folkeskolens forskellige sociale medier  - det sker i samtale og efter aftale med webredaktør.

Mål for praktikanter på Folkeskolen

En praktikant på Folkeskolen skal lære at

-opsøge, få og udvikle ideer

-vinkle historier klart

-bruge mange genrer

-afgrænse et emne skarpt

-bruge et godt, præcist og balanceret sprog

-bruge forskellige research- og analysemetoder

-benytte sig af forskellige former for interview-teknik

-håndtere kilder

-samarbejde med kolleger

-modtage coaching, efterkritik og feedback

-bruge sociale medier journalistisk

-arbejde fokuseret og præcist inden for afgrænset tid

Praktikanten kommer også til at levere til vores trykte magasin. Her laver praktikanten artikler og større artikelserier til bladet, hvor indsamlingen af stoffet kan kræve, at der udarbejdes undersøgelser, søges om aktindsigt, søges i udenlandske arkiver og analyseres på forskellige kilder. Bladet rummer også mere lette formater, som praktikanten også kommer til at prøve kræfter med. 

Når praktikanten er tilpas erfaren, får vedkomne mulighed for at hjælpe bladredaktøren med produktionen af et blad - fra 'jord til bord' med layoutmøder, skribentcoaching osv. I den sidste halvdel vil der også typisk aftales en større artikelserie - gerne ud fra egen ideudvikling. 

Folkeskolen lægger vægt på et godt og præcist sprog og på at ramme en balance, hvor alle i princippet skal kunne læse og forstå vores artikler uden særlige forudsætninger, samtidig med at lærere og andre skole-fagfolk skal opleve, at de får ny faglig viden ved at læse artiklerne. Vi arbejder hele tiden med den balance både i sprog, research og prioritering, og det er noget af det, vi lægger vægt på at lære praktikanten.

Systematisk sikkerhed for fremskridt

Praktikantvejlederen følger praktikanten tæt i begyndelsen af praktikperioden og der udarbejdes sammen kvartalsmål for at sikre, at praktikanten kommer godt i gang og får støtte til ideudvikling samt coaching undervejs. Alle kolleger er klar til at give råd. Praktikanten sidder i et kontor sammen med kolleger, der er opmærksomme, hvis praktikanten er gået i stå med en opgave, har behov for tips til interviewteknik eller på anden måde har brug for vejledning. Undervejs i praktikforløbet tilstræber vi en udvikling hen imod, at praktikanten arbejder med flere og flere egne ideer. Konkret planlægning af enkelte artikler mht. omfang, billedvalg med mere aftales med redaktionssekretæren.

Praktikanterne har én månedlig læringsdag. Her vil praktikant sammen med en eventuel medpraktikant sidde med en af redaktionens medarbejdere. Fokus på læringsdagene er journalistiske redskaber og greb, og hver læringsdag har et nyt fokus.

Arbejdspladsen er en redaktion med tretten fastansatte medarbejdere, og redaktionen er placeret i København K tæt på Københavns Rådhus, og de ansatte indgår i en række fælles aktiviteter for hele DLF, herunder kantine, fyraftensmøder, fester mv.

Praktikantvejleder Jesper Knudsen

Ansvarshavende chefredaktør Andreas Markmann