DANSKE ELEVER ER I TOP 5 I LÆSNING
PIRLS er en international undersøgelse af læsekompetence/læseforståelse i 4. klasse. I 2011 deltog mere end 325.000 elever fra 50 lande. Kun fire lande klarede sig bedre end Danmark. Næste undersøgelses resultater offentliggøres i 2017. Professor Jan Mejding, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), forventer, at den danske fremgang fortsætter. Læs mere her: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Forskning/Internationale_undersoegelser/PIRLS/PIRLS2011_Sammenfatning.pdf
Kontakt Jan Mejding for uddybning: 8716 3857 eller mail: jm@edu.au.dk
VORES ELEVER ER KLAR TIL FREMTIDEN
Vi er bedst til at danne borgere Danmark og Finland er på en delt første plads i ICCS. Undersøgelsen kortlægger og sammenligner, hvordan skolerne forbereder eleverne i ottende klasse til et liv i et demokratisk samfund. Mere end 140.000 elever, 62.000 lærere og 5.000 skoleledere deltager. Næste undersøgelses resultater kommer i 2017. ”Det tyder på, at vi ender i toppen igen”, siger professor Jens Bruun (DPU), der leder den danske del af ICCS.
Mere:file:///C:/Users/Rasmus%20Schiellerup/Downloads/101122_hovedrapport_iccs_internationale_hovedresultater%20(2).pdf
Kontakt Jens Bruun på 8716 3848 eller mail: jebr@edu.au.dk
VI ER I VERDENSKLASSE, NÅR DET GÆLDER IT
Danske elever er blandt de bedste til IT Knap 1800 danske 8. klasseelever deltog ligesom børn i 20 andre lande i 2013 i den første internationale undersøgelse af skolebørns computer- og informationskompetence (ICILS). ”Danske elever har generelt meget lang erfaring med at bruge computere, og de oplever dem brugt meget i skolen i forhold til eleverne i de andre deltagende lande. Samtidig er de danske lærere blandt dem, der i størst omfang integrerer it i den daglige undervisning” siger professor Jeppe Bundsgaard (DPU). Vi blev nummer to efter Tjekkiet. http://edu.au.dk/aktuelt/nyhed/artikel/danske-skoleelever-blandt-de-bedste-til-it-men-har-meget-at-laere/ Kontakt Jeppe Bundsgård på 3119 3607 eller mail: jebu@edu.au.dk
DANSKE ELEVER LIGGER I DEN BEDSTE HALVDEL I MATEMATIK OG NATUR/TEKNOLOGI
Danske elever ligger nr. 11 i matematik og nr. 18 natur/teknologi TIMSS tester elevpræstationer i fagene matematik og naturfag/teknik i 4.klasse. 49 lande deltager. Danske skoleelevers viden har rykket sig det, der svarer til et helt klassetrin i de år, vi har deltaget i TIMSS. Senest offentliggjorte undersøgelse er fra 2015. Professor Peter N. Allerup (DPU) står bag den danske del af undersøgelsen. Læs mere her: http://edu.au.dk/forskning/internationaleundersoegelser/timss/
Kontakt professor Peter N. Allerup for uddybning på tlf: 87163682 eller mail: nimmo@edu.au.dk
ELEVERNE STORTRIVES
Danske elever trives i skolen Som et at de få lande måler Danmark trivslen i skolerne. I alt har over 500.000 elever i kommunale @folkeskoler og specialskoler deltaget i trivselsmålingen 2016. Man måler på fem parametre: Faglig trivsel, social trivsel, støtte og inspiration, ro og orden og generel skoletrivsel. Trivslen blandt elever er generelt høj, og den er stigende. Læs de konkrete tal her: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Elevplaner-nationale-test-og-trivselsmaaling/Trivselsmaaling Kontakt: Søren Christensen på 3392 5423 eller mail: sochr2@uvm.dk
DE TALER OGSÅ FREMRAGENDE ENGELSK
Danske elever taler strålende engelsk. Education First står bag en undersøgelse, der måler engelskkundskaberne i de ikke-engelsk talende lande. Her ender Danmark på en andenplads, marginalt efter Holland, der indtager førstepladsen: http://www.ef-danmark.dk/epi/
LÆS MERE PÅ WWW.VERDENSBEDSTEDANSKESKOLE.DK
Danske skoler præsterer i verdensklasse
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.