Anmeldelse

Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område

Ny grundbog til lærer- og pædagoguddannelsen

Læs her, inden du går i gang - med opgaven eller for den sags skyld med studiet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"At du oplever noget som et problem, er ikke nødvendigvis det samme, som at det er et reelt problem; det kan være, at du bare ikke ved nok, ikke har søgt nok viden ...". Ovenstående formulering er at finde i det første kapitel i denne glimrende bog – og det er jo sandt og har sikkert været gældende for mange undersøgelser og bachelorprojekter, der aldrig burde have været skrevet.

Fakta:

Titel: Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område

Pris: 350

Sider: 500

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Det, der adskiller denne bog fra markedets mange andre bøger om studerendes arbejde med at undersøge den profession, de står på tærsklen til, er især to ting: Bogen er skrevet til både pædagog- og lærerstuderende, hvilket er spændende, og så indeholder den afsnit, der ikke tidligere er set, nemlig afsnit om juridiske regler og etiske aspekter i forbindelse med de studerendes "forskning" i feltet. Altså - hvad det er, man skal sørge for, inden undersøgelsen går i gang, og hvordan man skal beskytte de informanter, der indgår i projektet. Særligt det sidste er vigtigt i en verden, hvor alle data ender deres liv digitalt på nettet eller på en bærbar, der kan mistes i en bus på vej til uddannelsesstedet.

Ud over dette finder man som bruger af bogen også et fint kapitel om litteratursøgning - der er sværere end blot at gå på biblioteket. Også afsnittet om gode vejledningsprocesser er informativt og rummer fine råd til både undervisere og studerende, for eksempel 12 gode "bomber" med anbefalinger, der kan bane vejen både til en god vejledningsproces og til den senere gode opgave. Nogle anbefalinger kan virke indlysende, men er det ikke for mange studerende: "Søg vejledning tidligt i processen", "Sørg for, at du kender de formelle krav og rammer, der er til bachelorprojektetet, for eksempel kompetencemål". Det er her, fårene skilles fra bukkene, og det er her, de usikre studerende ikke får placeret sig i det rette spor.

Bogen indeholder også artikler, der er mere forventelige i denne genre, artikler om metoder, arbejde med interview, med cases, praksisfortællinger. Alle er velskrevne og relevante. Det er en fin bog. En grundbog til de to uddannelser? Ikke bare når uddannelserne afsluttes med bachelorprojektet, men fra start, når de studerende skal lære at undersøge verden.