Lærer og it-vejleder Jon Andersen og lærer Eva Skovgaard Andersen efterlyser tid til at forberede it i undervisningen

2017: Mange lærere har aldrig været på it-kurser

Hvis ikke læreren selv er usædvanligt godt kørende it-mæssigt og har en god vejleder til at støtte i it-projekter, så drukner it i skolehverdagen. Det er erfaringen på Lindevangskolen på Frederiksberg. Derfor puffer vejlederne til matematiklærerne.

Publiceret
- Lærerne skal undervises i it, før de bliver dygtigere til det, siger Lis Zacho, der er ansat på Lindevangskolen for at få mere gang i it i undervisningen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det handler om computational thinking, og det er ikke noget, man naturligt er født med som lærer. Det handler heller ikke udelukkende om udstyr, og det har vi i øvrigt ikke indflydelse på som lærere. Men for den almindelige lærer, der har mange klasser hver uge og skal tænke hele undervisningen igennem, er det ikke bare ligetil også at bruge sin forberedelse på at blive god til at bruge it i undervisningen", siger matematikvejleder Lis Zacho, der er ansat på Lindevangskolen netop for at få mere gang i it i undervisningen.

Det har resulteret i kodekurser for eleverne om eftermiddagen, i en Harry Potter 3D-temauge og værksteder for lærerne. Men problemet er, at langt de fleste lærere aldrig har været på et it-kursus. Det forudsættes bare at it er noget, alle lærere tager med ind i undervisningen løbende. Men det tager tid, det bruger forberedelsestid, og man skal føle i hvert fald en lille sikkerhed i det, før man kaster sig ud i det foran eleverne. Samtidig står der i Forenklede Fælles Mål, at it skal integreres i undervisningen.

Blog: Harry Potter i 3D

"Lærerne skal undervises i it, før de bliver dygtigere til det. De skal bruge det. Derfor holder vi kode-arrangementer på skolen om eftermiddagen, og jeg underviser matematiklærere i brug af Cas-værktøjer - GeoGebra, Scratch osv". 

Flere lærere vælger at inddrage eleverne og udnytte, at de ofte har styr på nogle dele af it-brugen, og at de er rigtig gode til at hjælpe hinanden - og læreren.

"Jeg har lysten til at inddrage it i undervisningen. Jeg er ung og har styr på en del it-brug, men også for mig er det svært. Jeg skal rette diktater og stile, skrive elevplaner, skrive udtalelse om en elev og forberede hele danskundervisningen. Dertil skal jeg så inddrage it i min undervisning. Det sluger meget af min forberedelsestid", siger Eva Skovgaard Andersen. Hun er 35 år og har arbejdet på Lindevangskolen i 9 år.

 

Underviser godt uden it

Mange lærere inddrager ikke it i deres undervisning. Det er for svært og kræver for meget tid.

"Vi underviser alle uden it i hverdagen. Og vi udfører didaktisk god undervisning uden it hver dag. Men nogle underviser udelukkende uden it, og det er derfor vi nu har sat gang i nogle værksteder, hvor elever og lærere sammen kan blive bedre til at bruge it", fortæller Jon Andersen, der er it-vejleder og dansklærer.

Han har en kort multimediedesigneruddannelse fra før han blev lærer, og det er den, der kvalificerer ham til jobbet som it-vejleder.

Skolen har to it-vejledere, men der er så mange opgaver til dem, at det kniber gevaldigt med tiden til at kunne være it-didaktikere, som de jo helst skulle. Desuden er der Lis Zacho som matematikvejleder og it-vejleder og inspirator. Og oveni dette er der i kommunen ansat 5 it-pedeller, der mest står for det basale med problemer med computere og udstyr. Lindevangskolens it-pedel er kun på skolen to af ugens dage. Hvis der er problemer med udstyret en anden dag, må man vente op til en uge med at få det løst.

Coding Pirates har nogle 3D-printere, som står på Lindevangskolen. Dem kan skolen låne. Og den seneste temauge indeholdt blandt andet Harry Potter i 3D, hvor 50 elever om dagen var på værksted sammen med fem lærere.

Eva Skovgaard Andersen fortæller, at elever og lærere fandt ud af meget om programmet undervejs, så nu er der en gruppe lærere og elever, der er "superbrugere" og kan være med til at støtte næste gang, der skal arbejdes med 3D-printerne.

"Jeg besluttede, at denne gang ville jeg ikke stå i køkkenet og bage til vores featureuge, jeg ville arbejde med de 3D-printere, så jeg lærte meget, jeg kan bruge senere", siger Eva Skovgaard Andersen.

 

Uddanner superbrugere

Lis Zacho har lige været på matematikkonference i Dublin, hvor man talte meget om "den helt almindelige lærer".

Den helt almindelige matematiklærer

"Ja, den helt almindelige lærer får aldrig tid til at beskæftige sig med 3D-print, fordi der er så meget andet i undervisningen og forberedelsen i hverdagen. Men når vi laver sådan et værksted og får uddannet nogle elever også, så kan vi næste gang bruge dem i undervisningen. Vi kan alle hjælpe hinanden, så går det lettere. Så kan den almindelige lærer efterhånden komme med. Vi har haft kode-arrangementer på skolen om eftermiddagen, hvor 3. klasses elever hjalp nogle fra 7. klasse", siger Lis Zacho, der selv er i gang med en uddannelse i it-didaktisk design og skriver om it-kreativitet. Der ud over er hun matematikrådgiver på det faglige netværk folkeskolen.dk/matematik

Hun fortæller, hvordan eleverne lærer at få en figur til at løbe op og ned af en trappe, fordi de ændrer på x-aksen hele tiden.

"De lærer at manipulere med figurer. Det er en anden måde at lære om funktioner og matematik på. Det foregår i et koordinatsystem, og når eleverne ændrer på x og y, så arbejder de jo med funktionsbegrebet. De børn, der er med her, er blevet gode til det. Det er vigtigt, også at de børn, der kan meget med it, bliver mødt. For eksempel plukkede vi en elev fra 5. klasse ud til 3D-print. Han var hjælpelærer i de dage, vi havde featureuge, og han havde nogle supergode skoledage", siger Lis Zacho.

 

Udstyr bliver hurtigt for gammelt

I hverdagen drukner it-arbejdet ofte i problemer. Fordi der ikke er nok opladede computere klar, fordi nettet bliver overbelastet og smider eleverne af, fordi der ikke har været tid til at opdatere computerne, fordi eleverne har glemt deres Uni-login, fordi der er tekniske problemer, fordi …… ja, fortsæt selv listen.

"Skolen fik iPads. Vi er en Microsoft-kommune, men da vi fik dem, havde vi it-vejledere ikke tid til at registrere og opdatere dem. Vi kunne heller ikke få meget hjælp fra kommunens it-afdeling. iPads kan meget i undervisningen, fordi man blandt andet kan optage lyd og billeder med dem, men de stod et år, før vi kunne få dem sat i gang. Og de bliver meget hurtigt for gamle og kan ikke længere opdateres. Så skal de bare skrottes", siger Jon Andersen.

Det var det samme med skolen elektroniske tavler. De fik en del for ti år siden, men lærerne fik ikke kurser i at bruge dem, så de er ikke blevet brugt meget. Nu bliver de sjældent benyttet, fordi de aldrig er ordentligt kalibrerede eller der mangler noget, når man skal bruge dem.

De to it-vejledere har fem timer ugentligt hver, og det er slet ikke nok. Og hver gang de møder en lærer på gangen, bliver de forelagt nye problemer af teknisk karakter.

 

Helt uden it i tre uger

Hver klasse har nu fået otte computere i klasselokalet, men det betyder, at lærerne skal gå rundt og samle computere ind i deres pauser, hvis hele klassen skal bruge computer i en lektion.

For nyligt var alle computere samlet ind i tre uger, mens it-vejlederne havde travlt med at opdatere. I den periode var der slet ikke adgang til it, og det betød, at der blev problemer med at få gennemført nationale test og en trivselsundersøgelse, der skulle besvares via nettet.

"It-pedellerne er pressede med det tekniske, og som it-vejledere vil vi jo gerne lave det didaktiske, men det drukner ofte i tekniske problemer. Lærerne skal logge ind fire forskellige steder, når de skal bruge Intra, MinUddannelse, Office 365 og Skolekom til konferencer i PLC-regi. Vi kan ikke forstå, at vi ikke bare kunne have èn kommune-kode. Andre ansatte i kommunen - for eksempel klubpædagogerne - har en emailadresse, der ender på @frederiksberg.dk, men det har vi ikke. Vi bruger Office 365", siger Jon Andersen.

Eva Skovgaard Andersen og Jon Andersen fortæller, at de læser Intra dagligt, besvarer mails og forbereder undervisningen, men de går ikke på MinUddannelse dagligt.

"Forældrene har sagt, at de ikke læser på MinUddannelse alligevel, så de vil hellere have, at vi bruger tiden på at undervise deres børn. Tidligere havde vi en folder, som vi gav forældrene. Her stod planen for, hvad klassen skulle arbejde med i dette skoleår og der var kalender med featureuger. Den folder savner jeg", siger de to lærere.

Samtidig understreger de, at lærerne gerne vil arbejde mere med it. De vil meget mere, men nogle mangler kurser, nogle mangler tid og nogle efterlyser det hele.

It-vejlederen fortæller, at skolen er så gammel, at der i mange lokaler kun findes én stikkontakt. Der skal så bruges fordelingsdåser i lange baner for at få alle elever i gang på computer.

"Der er en usamtidighed her. Skolens udstyr er gammelt men nogle af eleverne har en iPhone7. Og så handler det jo ikke om, at eleverne skal lære teknikken. De skal også lære at være kildekritiske, se på hvem der er afsenderen. Men fra næste skoleår satser vi på mere tid, så vi it-vejledere bedre kan få tid til at være it-didaktikere - også til glæde for vores kolleger", siger Jon Andersen.