Dejligt hvis et helt team melder sig til samme kursus, siger Jens Aarby, lektor på læreruddannelsen UCC

Gratis kurser til naturfagslærere

Omkring 600 lærere kan komme på naturfagskursus arrangeret af DLF og læreruddannelsen på UCC for penge fra A.P. Møller Fonden. Tilmeldingsfrist er 5. maj, og arrangørerne anbefaler at flere fra samme skole tilmelder sig.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kurserne handler om at få naturfagene til at spille sammen med henblik på den flerfaglige naturfagsprøve, og hvordan man finder et flow og progression fra 1.-9. klasse i naturfagene, fortæller Jens Aarby, der er lektor ved læreruddannelsen på Campus Carlsberg og en af tilrettelæggerne.

"Vi ved ikke helt, hvad der sker med naturfagene fremover. Lige nu sidder en gruppe og arbejder med naturfagene for Undervisningsministeriet, og vi ved jo endnu ikke, om fagene bliver slået sammen, eller hvad der sker. Det er en joker i planlægningen, men vi tager selvfølgelig det nye med", fortæller Jens Aarby.

I alt 8 kurser med plads til 75 på hver er planlagt forskellige steder i landet. Første kursus finder sted på Fuglsø Centret på Djursland 4.-6. september. Derefter er der kurser i Vestsjælland, Vestfyn, Vendsyssel, Sønderjylland, Sydfyn, Midt/Sydjylland og på Bornholm frem til næste forår.

Meld teamet til

"Vi håber, der mindst kommer to fra hver skole på samme kursus, for så bliver spredningseffekten bedre. Og gerne større team. Vi vil sørge for at stå på to ben, så vi tænker både på de elever, der vil arbejde med naturfag hele livet og så de andre, der skal lære naturfag som almendannelse. Hvad skal de have med sig for at gå et godt liv, for at forstå sig selv og verden? Naturfag må godt hvile på nogle værdier og hele elementet med bæredygtighed fylder også i fagene", siger Jens Aarby.

Gratis kurser til historielærere

Underviserne vil tage udgangspunkt i de lærere, der deltager på kurserne. Om de har linjefag i nogle af naturfagene eller ej. Underviserne vil have følere ude, om hvad de kan hjælpe kursisterne med. Jens Aarby lover, at kurserne vil tage udgangspunkt i noget konkret. 

"Nogle gang kan et emne engagere eleverne, men ofte er det selve arbejdsmetoden, der fanger dem. Forskellige arbejdsmetoder kan få eleverne til at tænke. Det er ikke let for eleverne at overskue og disponere, når de skal udarbejde problemstillinger. Men man kan tale om at skulle beslutte sig - vil man for eksempel bruge engangsklude til rengøring? Ok, men så er man med til at lave mikroplast, der kan ophobes i sumpe i havene. Der er både hverdagsproblemer og store problemer. Og lærernes erfaringsviden skal være medspiller i den akademiske viden, som vi undervisere kommer med".

Nogle af underviserne har folkeskolebaggrund, andre har universitetsbaggrund. Der vil være flere undervisere på hvert kursus. Undervisere er lektorerne Ole Goldbech, Peter Jepsen, Ditte Marie Pagaard, Eva Totzki og Jens Aarby fra læreruddannelsen.

Se kritisk på materialer

Kurserne vil prøve at inddrage lokalområdet, ligesom man vil diskutere, hvordan man kan være kritisk overfor de mangeartede undervisningsmaterialer, der er tilgængelige på naturfagsområdet.

Nogle af kurserne kører over tre dage, andre er delt op, så kursisterne møder hinanden to gange. Først over to dage og så på en opfølgningsdag. Underviserne vil gerne have erfaring med, hvad der virker bedst. På nogle af kurserne kan der blive tale om hjemmeopgaver fra første til anden mødegang.

Kursisterne vil modtage en faglig artikel til læsning inden kurset. Der vil være arbejdsformer til teamudvikling og for eksempel lektionsstudier, som kan være en god måde at se på egne metoder på, fortæller Jens Aarby.

Læs mere

Læs mere om kurserne