Anmeldelse It
0   63

"It-didaktik i teori og praksis – Elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv"

Bogens titel kan nemt tage pusten fra en og sortere fra i potentielle læsere. Og selve bogen er bestemt ikke smart i en fart eller lægger op til et quick-fix af anvendelse af it i klasseværelset. Bogen holder, hvad den lover, og kommer omkring en vigtig diskussion af anvendelsen af it i folkeskolen, selvom det præsenteres en kende akademisk.

It-didaktik i teori og praksis

Fakta


Titel
It-didaktik i teori og praksis

Pris
335

Sider
188

Serie
Undervisning og læring

Forlag
Dafolo

"It-didaktik i teori og praksis – Elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv" er inddelt i indledning og to kapitler, som fører læseren omkring digital dannelse og digitale kompetencer samt en amerikansk undersøgelse af anvendelse af digitale redskaber og teknologi på Las Montanas. Derefter følger fire kapitler forfattet af lærere og undervisere på forskellige læreruddannelser. De sidste fire kapitler har alle eleven som omdrejningspunkt som henholdsvis kritisk undersøger, analyserende modtager, kreativ producent og ansvarlig deltager.

Artiklen fortsætter under banneret

I kapitlet "Eleven som kritisk undersøger" er emnet adgangen til information og misinformation i netværkssamfundet. Som læser bliver man præsenteret for en meget formel tone i forhold til behovet for eleven som kritisk undersøger med udgangspunkt i både ICILS-undersøgelser og undersøgelser fra Danmarks Evalueringsinstitut, men bliver så meget jordnært introduceret til de anvendte centrale begreber i kapitlet. Efterfølgende er der en række eksempler på anvendelse, en diskussion og en afrunding, som også er formen i de efterfølgende tre kapitler.

Bogen er lidt både fugl og fisk. Den synes på den ene side meget akademisk med masser af henvisninger til undersøgelser og ministerielle mål, men har samtidig fokus på praksis med eksempler fra undervisningssituationer og konkrete forslag til anvendelse i skolen. Bogens indhold er relevant for alle, som underviser eller er i berøring med folkeskolen, men den virker mest oplagt som læsning på læreruddannelserne. Det skyldes ikke mindst rækken af refleksionsøvelser, som henvender sig mest til lærerstuderende, eftersom der næppe er mange lærere i den virkelige verden, som vil gå i grupper for for eksempel at diskutere kommunikationskritik i digitale kædebreve.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.689 andre er allerede tilmeldt