Et netværk for alle, der interesserer sig for håndarbejde, sløjd og design i folkeskolen. I samarbejde med Foreningen for Håndværk og Design.

(3.694 følger) Se alle medlemmer

Netværk for billedkunstlærere i folkeskolen. I samarbejde med Danmarks Billedkunstlærere.



(4.259 følger) Se alle medlemmer

MUSIK-NETVÆRKET er for alle, der interesserer sig for og arbejder med musikundervisningen og kulturens samspil med skolen.

I samarbejde med Musiklærerforeningen.

(856 følger) Se alle medlemmer

IDRÆT er et fagligt netværk for idrætslærere og andre, der arbejder med eller underviser i idræt i folkeskolen.

(4.983 følger) Se alle medlemmer

ERNÆRING OG SUNDHED er for ernæringsuddannede og lærere, der underviser i madkundskab, sundhed og ernæring. 

I samarbejde med Madkundskabslærerforeningen

(3.996 følger) Se alle medlemmer
Billedkunst
0   6

Kun håndværk og design-lærerne får mere efteruddannelse blandt de praktiske fag

754 lærere har været på kurser i håndværk og design sidste år mod kun 92 året før. Men hverken billedkunst, musik, idræt eller madkundskab har oplevet en reel stigning."Vi bliver altid prioriteret sidst", siger billedkunstlærernes formand.

Det ser ud til, at skolelederne og kommunerne har fået
øjnene op for, at det er nødvendigt at efteruddanne sløjd- og håndarbejdslærerne i det nye fag håndværk og design. En ny opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at antallet af lærere, der har fået enten efteruddannelse svarende til kompetencedækning eller kortere faglig opdatering i håndværk og design, er steget fra 92 i skoleåret 2013-2014 til 792 i skoleåret 2014-2015.

"Skolelederne har kunnet kravle igennem de seneste år, men
fra i år, hvor faget er obligatorisk, har de været nødt til at give lærerne efteruddannelse. Det er jo et helt nyt fag, så de har stort set ikke nogen, der kan undervise i det", siger formand for Foreningen for Håndværk og Design Hanni Eskildsen.

Artiklen fortsætter under banneret

Når hun ser på oversigten over, hvilke fag lærerne har fået
efteruddannelse i, så er det tydeligt, at det er der, hvor lederne og
kommunerne er tvunget, enten fordi der er sket noget nyt eller fordi faget er blevet prøvefag.

Hun peger så også på, at det, at lærerne har fået et kursus
ikke nødvendigvis gør dem klar til at undervise i faget.

"Vi har ikke noget overblik over, hvad kurserne dækker -
nogle er på linjefagsniveau, men andre er så komprimerede, at det
håndværksmæssige niveau bliver for lavt. Man lærer jo ikke et håndværk på få timer".

Billedkunst bliver prioriteret lavt 

Stigningen i natallet af lærere på efteruddannelse i håndværk og design kan da heller ikke siges at
være tegn på en generel opgradering af de praktisk-musiske fag.

Kun 17 billedkunstlærere, 9 madkundskabslærere, 23 idrætslærere og 35 musiklærere har været på kurser på professionshøjskolerne i skoleåret 2014-2015.

Formand for billedkunstlærerne Lykke Andersen kan sagtens
kende billedet. Hun fortæller, at da der blev slået kompetenceløftkurser op i København, blev billedkunst snart taget af plakaten, for kurserne kunne ikke fyldes op.

"Man prioriterer håndværk og design, for det kan lederne ikke komme uden om, når det er et nyt fag. Men billedkunstlærerne får stort set aldrig noget. Og det er et kæmpe problem, at lærerne ikke bliver
opdateret på deres kompetencer", siger hun.

Det har været et problem særligt gennem de seneste 10 år, at
billedkunstlærerne ikke får efteruddannelse.

"Vi begyndte jo på et tidspunkt at lave kurser i foreningens
lokalkredse, for at lærerne i det mindste kunne få noget derigennem. Men vi oplever også en nedgang i tilmeldingerne. Vi er nødt til at holde kurserne om aftenen, og lærerne er blevet mindre tilbøjelige til at ville bruge deres aftener, efter at arbejdstiden er blevet ændret".

Lykke Andersen er overbevist om, at det ville gøre en
forskel, hvis billedkunst blev ført op til de store klasser og gjort til
eksamensfag.

"Vi ligger lavest på prioritetslisten. Med reformen kan man
jo endda sætte pædagoger til at undervise i billedkunst i de små klasser, og tit og ofte er det ikke de linjefagsuddannede billedkunstlærere, der
underviser i faget, fordi man skal have timerne til at gå op i årgangsteamet. Vi kan jo se, hvor meget det gør for fokus på idræt, at det er blevet eksamensfag. Og musik fik også to timer ekstra med reformen. Det må være tid til, at billedkunst også bliver prioriteret".

Begge formænd har undret sig over, at skolerne prioriterer
at uddanne en masse vejledere i for eksempel matematik og dansk, men man overvejer aldrig at uddanne vejledere i de praktisk-musiske fag.

"Vi kunne da virkelig godt bruge, at der blev uddannet vejledere, som kunne give et ekstra fagligt og pædagogisk skub til faget", siger Hanni Eskildsen.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ