Anmeldelse

Lydspor

"Lydspor - leg med lyd i bibelske fortællinger" fortjener at få tildelt Undervisningsmiddelprisen

Man kan ikke tjene penge på kristendomskundskab og musik - og derfor er der mange, der ikke synes, at de to fag er de vigtigste i folkeskolen. Men dette nye materiale viser, at vi har at gøre med livsvigtige emner, som er så vigtige for hele vores mentale og følelsesmæssige velvære og tilværelsens grundlæggende livsvilkår, at materialet fortjener at få offentlig opmærksomhed.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man skal vel være lidt forudindtaget, når materiale, man skal anmelde, er nomineret til den fornemme Undervisningsmiddelpris, og når det er det eneste af de nominerede materialer, der er henvendt til folkeskolen. Jo, så det var med meget store forventninger, at jeg satte mig til at undersøge, hvad projektet "Lydspor – leg med lyd i bibelske fortællinger" egentlig går ud på.

Fakta:

Titel: Lydspor

Forlag: Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester

Det er kort fortalt et tværfagligt, webbaseret materiale, og der bliver jeg straks lidt bange. Men jeg fandt de rigtige sider og har nu siddet og læst og lyttet mig igennem det hele.

Materialet henvender sig til elever i folkeskolernes 1.-3. klasse. I enkelte tilfælde kan lyddelen med brug af filmklip og lyd også bruges af 4.-5. klasse, men så skal der laves nogle individuelle tilpasninger med hensyn til kirkebesøg. Og ja, sådan er konceptet, når det er Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester, der er afsender af et undervisningsmateriale. Det er skole-kirke-samarbejdet, der er det egentlige fokus.

Denne gang involverer materialet i allerhøjeste grad også organisten i kirken, og der fortælles om, hvad Bachs orgelmusik kan gøre for vore følelser og intellekt, og i indledningen til lærervejledningen er der et citat fra Jan Kjærstads ”Forføreren” for netop at understrege det med musikken og orgelet.

Til materialet er der udvalgt fem bibelske fortællinger. Eleverne har her mulighed for at arbejde kreativt på hjemmesiden og selv producere lydspor til de fem fortællinger, der alle beskæftiger sig med grundlæggende tilværelsesspørgsmål.

Den legende og eksperimenterende tilgang er med til at udvikle elevernes engagement i det, de skal lære, så det siden giver dem en forståelse af, at det her er vigtigt og ikke kun er noget, man gør i skolen, fordi det står i skoleloven.

Selve kirkebesøget er noget, der skal forberedes i god tid, da det involverer en lokal kirke og en lokal organist, og da der er noget koordineringstid mellem kristendomskundskabslæreren og musiklæreren, men det burde kunne lade sig gøre, når forløbet blot er berammet til at vare 8-12 lektioner for både kristendomskundskab og musik. Desuden er det altid sjovt at lave projekter med et synligt produkt, der kan vises frem for forældrene, når det hele er veloverstået.

Det er sjovt at lave noget, som andre fag kan drage nytte af – eller som ligner noget, forældrene kender. Faktisk har de bibelske fortællinger et forløb, der kan sammenlignes med eventyrgenrens hjemme-ude-hjemme.

Og afsluttende vil jeg da ikke være bleg for at indrømme, at jeg synes, at det ville være helt fantastisk, hvis der var et undervisningsmateriale til kristendomskundskab, der gik hen og vandt Undervisningsmiddelprisen. Hvor ville det være dejligt, at faget kunne få den offentlige opmærksomhed, så folk uden for skole og kirke ville kunne se, at faget er så meget andet end salmevers og katekismus, som jeg så ofte hører fra folk uden for de indviede kredse.