Nao kan få kognitivt svage elever til at glæde sig til at komme i skole, mener Tina Ladegaard Andersen, som sammen med en medstuderende afprøver Nao i specialundervisningen (arkivfoto).

Robot får kognitivt svage elever til at koncentrere sig

Kan en menneskelignende robot på 58 centimeter engagere og undervise elever med indlæringsvanskeligheder og udviklingsforstyrrelser? Det spørgsmål har to ingeniørstuderende sat sig for at afprøve i deres bachelorprojekt. Deres undersøgelser peger på, at robotten Nao vil være et godt supplement i specialskolers undervisning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anne Katrine Møller Bedsted og Tina Ladegaard Andersen fra Ingeniørhøjskolen på Aarhus Universitet er ved at undersøge, i hvilke sammenhænge robotten Nao har størst effekt blandt børn med funktionsnedsættelser. De har derfor programmeret Nao til blandt andet at stille spørgsmål og til at lave tai chi og yoga. Derefter har de afprøvet den i fire uger på elever på Stensagerskolen, som er en specialskole i Aarhus for elever med indlæringsvanskeligheder og udviklingsforstyrrelser som for eksempel autisme.

En robot er nem at aflæse for elever med særlige behov

"Vi har haft robotten med i fire klasser på Stensagerskolen og til en niårig dreng, som er til genoptræning på Hammel Neurocenter efter en trafikulykke, for at se, om Nao kan skabe fokus og koncentration", fortæller Tina Ladegaard Andersen.

Pige har fået trænet sin korttidshukommelse

Makkerparret har blandt andet præsenteret Nao for en multihandicappet pige.

"Nao har stået på bordet foran hende og har lavet bevægelser, som hun har imiteret. Han har også lavet tegntiltale-øvelser med hende, og lærerne siger, at der er sket lidt fremgang hos eleven", siger Tina Ladegaard Andersen.

Nao, der vejer 5,4 kilo, har også lavet bevægelseslege med en pige i 0. klasse, som har svært ved at bruge sine ben. Desuden har han trænet hendes korttidshukommelse.

"Robotten stiller et spørgsmål, når man trykker på dens hoved, hænder eller fødder. Den kan for eksempel spørge om din fars navn, din yndlingsfarve, og hvor gammel du er. Efter nogle gange kunne pigen huske svarene, og helt usædvanligt kunne hun også huske dem ugen efter".

Skolen, der vil have teknologi ind i alle fag

Lærerne havde i forvejen fortalt, at pigen husker bedre, når de understøtter hendes korttidshukommelse med musik og bevægelser. Derfor programmerede de to studerende robotten til at danse.

"Pigen har svært ved at huske, hvad der plejer at ske om for eksempel fredagen, men med robotten kunne hun huske det til en vis grad", siger Tina Ladegaard Andersen.

Nao får eleverne til at fortælle

De to kommende ingeniører præsenterede også Nao for en 0. klasse, hvor alle elever har autisme. Eleverne er i gang med at lære at lytte til hinanden og at vente på, det bliver ens tur.

"Vi placerede robotten på et bord, og så kom eleverne hen én ad gangen for at sige hej til den. Imens skulle de andre vente på, at det blev deres tur. Lærerne fortalte, at eleverne var mere koncentreret end normalt i den situation," siger Tina Ladegaard Andersen.

Nao besøgte også en 4. klasse for elever med autisme. Klassens elever har en kognitiv spredning på ti år, og Nao kunne fungere som et samlingspunkt.

Robottens indtog i folkeskolen: Nu kommer Nao til de jyske klasser

"Eleverne koncentrerede sig og var ivrige efter at komme op at tale med ham. Eleverne var gode til at lytte, når robotten fortalte, at den hedder Nao. Derefter skulle eleverne fortælle deres navn. Det var nogle af dem ikke meget for, men så fik de hjælp af klassekammeraterne."

Nao legede også en bogstavleg med 4. klassen.

"Det er simple ting, men det gør, at eleverne gerne vil fortælle", siger Tina Ladegaard Andersen.

Eleverne må ikke forvente for mange svar

Nao har sin berettigelse blandt elever, som er kognitivt svage, mens der skal mere til over for en normalt begavet elev, har de to ingeniørstuderende iagttaget.

"Vi har afprøvet Nao på en niårig dreng, som er til genoptræning på Hammel Neurocenter efter en trafikulykke. Han blev irriteret over, at Nao ikke svarer tilbage, så han kunne ikke føre en dialog med robotten. De ældre elever på Stensagserskolen ville også gerne vide, hvor gammel Nao er, og hvad han koster, men Nao siger ikke noget, der ikke er planlagt, så man må ikke forvente for mange svar", siger Tina Ladegaard Andersen.

Welcome to today's science class

Nao virker overfor kognitivt svage elever, fordi han præsenterer en blanding af nyt og spændende, og fordi eleverne synes, det er sejt med en robot, vurderer Tina Ladegaard Andersen.

"Nao ser sød og hyggelig ud, og så kan han bevæge sig, tale, afspille musik og lyse i øjnene. Det virker som om, han har sit eget liv, og selv om børnene godt ved, at han er en robot, får de følelser for ham. Derfor er han god til at skabe koncentration, fokus og fællesskab".

Nao får eleverne til at glæde sig til at komme i skole

Tina Ladegaard Andersen forestiller sig ikke, at Nao skal overtage undervisningen, men at lærerne kan bruge ham til at motivere eleverne.

Nao er dog ikke en billig herre. Han koster 43.500 kroner plus moms og forhandles af den socialøkonomiske virksomhed Actura, som ved hjælp af innovation, teknologi og kreativitet skaber arbejdspladser for unge med autisme."Det er fedt at komme i skole, når man ved, at man får besøg af robotten", siger Tina Ladegaard Andersen.