"Det er umuligt at skabe samme kvalitet i undervisningen, hvis man ikke kender børnene, og det kan man ikke komme til, hvis man skal undervise på flere forskellige skoler samtidig", siger kredsformand i Silkeborg Johnny Specht.

Silkeborg: Lærere risikerer at skulle dække flere skoler

Lærerne i Silkeborg Kommune skal måske fremover køre rundt mellem flere af kommunens skoler og undervise. Kommunen vil ny skolestruktur med større klasser og færre ledere. Og for at kunne leve op til kravet om undervisningskompetence i fagene, kan det blive en realitet for fx tysklæreren at have flere arbejdspladser.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

27 folkeskoler i ligeså mange distrikter skal fremover samles i ni distrikter med én overbygning i hvert distrikt. Sådan ser planerne ud for skoleområdet i Silkeborg. Der bliver ikke lukket skoler, men de skal slåes sammen i større skoler med væsentligt større klasser. Samtidig vil man forsøge at dække lovkravet om, at alle lærere fra 2020 skal have undervisningskompetence i de fag, de underviser i, ved at lade lærerne undervise på flere skoler.

Antorini lukker for megaklasser i Silkeborg

"Hvis vi skal gøre det på de 27 skoler, vi har i dag, er det næsten en umulig opgave, siger Søren Kristensen (S), formand for børne-og ungeudvalget til Midtjyllands Avis.

Han mener, at det vil have en positiv effekt på elever, fordi fagligt stærke lærere kan lave mere inspirerende undervisning, og han tænker også, at lærerne vil have gavn af at være sammen med andre, der har deres fag på samme niveau, og nogle vil måske ligefrem finde det positivt at få lov at arbejde flere steder.

Umuligt at skabe kvalitet i undervisningen 

Lærernes formand i Silkeborg Johnny Specht har dog meget svært ved at se fordelen for lærerne.

"Det her forslag er ikke vokset i vores baghave. Det er umuligt at skabe samme kvalitet i undervisningen, hvis man ikke kender børnene, og det kan man ikke komme til, hvis man skal undervise på flere forskellige skoler samtidig".

Han henviser til, at forskningen viser, at lærerens relationskompetence har en meget stor betydning, ikke kun for elevernes almindelige ve og vel, men også for deres faglige resultater.

"Relationskompetence indebærer, at læreren kan knytte bånd til den enkelte elev. At læreren udstråler - og besidder - varme, respekt, tillid og empati. At læreren kan sætte sig ud over sig selv og aflæse elevens signaler. Lærere, der formår dette og kan indgå i relationer med elever på en ligeværdig, venlig og god måde, opnår langt bedre indlæringsresultater. Det siger alle undersøgelser jo bedre kendskab til børnene, jo større kvalitet i undervisning".

Langt til ledelsen

Johnny Specht ser planerne som ren driftsoptimering. Det er klart, der er specielle fag - som fx tysk - hvor det er afgørende, at man har en linjefagsuddannet lærer, men det kunne man måske finde ud af på en anden måde, mener han.

At lærerne ligefrem skulle se det som en fordel at komme til at arbejde på flere skoler, er han meget tvivlende overfor.

"Det er i hvert fald ikke noget af det vi hører. I øjeblikket går man og frygter for at blive kastebold mellem flere matrikler. Man ændrer jo ikke skolekulturen bare ved at give dem fælles ledelse. Samtidig kan det blive en tilbagegang for det demokratiske, fordi det bliver meget langt til ledelsen, og vi vil også gøre meget for at forsøge at sikre, at man får en tillidsrepræsentant på hver matrikel. Der er rigtigt mange problemstillinger i det". 

Læs mere

Brev fra Silkeborg Lærerforening til Kommunen om nyskolestruktur

Plan for ny Skolestruktur i Silkeborg