Lærer til lærer

Effektiv elevinddragelse anno 2015

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dagen derpå… Trætte ben, ømme muskler og nye ideer - DLF’s kompetenceløft i idræt har sat sine positive spor.I dette indlæg er fokus på, hvordan elevernes inddragelse kan effektiviseres i forhold til temaorienteret undervisning og arbejde med synlige læringsmål.

Synlig læring er blevet en del af dagens folkeskole. I workshoppen omkring ’dans og udtryk’ blev vi introduceret for et didaktisk redskab, som både rummer planlægning af mål, gennemførelse og evaluering. Det såkaldte dansehjul. (se foroven)

Dette redskab kan hjælpe med at have et bestemt fokus for x antal lektioner. Vi arbejdede med fokus i danseordret ’hvor’, altså at bevæge sig og bruge rummet.

Ud fra de enkelte læringsmål til eleverne fx ’kan jeg bevæge mig i niveauer’, ’kan jeg bevæge mig i forskellige retninger i en bevægelsessekvens’, kan man lave et konstruktive feedback skema, hvor elever evaluerer hinanden.

MÅL Alle niveauer To niveauer Et niveau

’kan jeg bevæge mig i niveauer’

Andre feedback mulighed kunne være at beskrive hvilke retninger de bevæger sig, eller om man følger takten, hvis dette har været et læringsmål.

Under indholdsområdet ’boldbasis og boldspil’ var fokus på temabaseret undervisning, som udkonkurrerer tanken om emnebaseret idrætsundervisning. Hvor fokus førhen har ligget på et emne fx håndbold, er tanken i dag at arbejde med fx håndbold, som en del af et tema fx ’det legende perspektiv’.

I dette tema kan eleverne inddrages ved at observere tegn på leg. I praksis er eleverne inddelt i fire hold, hvor to af holdene er i gang med en boldfangeleg, mens de to andre hold observerer og noterer tegn på leg fx smil, begejstring, tidsforglemmelse, spilbarhed.

Dette giver eleverne mulighed for at reflektere og få indblik i, hvad leg egentlig dækker over. Temaet er med til at flytte fokus fra regel og konkurrencebaseret spil til inddragelse af alle elever, fordi omdrejningspunktet er leg og ikke kompetencer i sporten. Derved ikke sagt at elementer fra håndbold ikke er en del af temaet, men øvelser i for eksempel afleveringer arbejdes der med implicit. Her kan eleverne inddrages i at notere hvilke afleveringer der opstår i legen/spillet ’skud på mål’.