Lærer til lærer

Skabelse af idrætskultur via fagteam

Alle skolens idrætslærere bør jævnligt mødes i fagudvalget og sammen blive enige om ”den råde tråd” i skolens idrætsundervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Mette Ærenlund, Martin Seiferheld, Anders Tilgaard og Thorbjørn Bromann, lærere på Langhøjskolen i Hvidovre.

NB: Denne artikel er skrevet i forbindelse med DLF-kurset ”Elevernes læring i idrætsfaget anno 2015”.

Det er vores erfaring, at idrætsfaget ofte bliver nedprioriteret, når der bliver afholdt fagudvalgsmøder, men med det nye fokus på faget (bl.a. med den nye afgangsprøve), så er det ekstra vigtigt, at få idrætslærerne samlet. Fagudvalgsmøderne bliver oftest brugt på dansk og matematik, mens de ”små” fag har svært ved at gøre sig gældende, hvis der samtidig er møde i ovennævnte fag. Derfor kan man overveje, at inddele fagene i f.eks. tre grupper. Dansk og matematik i sin egen gruppe, sprogfagene og de resterende naturvidenskabelige fag i en anden gruppe og sidst kan de resterende fag (inklusiv idræt) være i en gruppe. Fagudvalgsmøderne fordeles så mellem grupperne på årsplanen allerede inden skoleårets begyndelse.

Det kan være en god idé på forhånd at annoncere, hvad der vil være fokus på til møderne. Hvis det f.eks. er afgangsprøven i idræt, som er på dagsordenen, så henvender mødet sig f.eks. primært til udskolingslærerne, selv om alle idrætslærerne naturligvis er velkomne. Der kan med fordel arrangeres et fagudvalgsmøde inden sommerferien eller i starten af skoleåret, hvor der fokuseres på ”den røde tråd” i idrætsundervisningen, hvor det er vigtigt, at alle skolens idrætslærere deltager.

Med et stærkt fagudvalg i idræt med masser af ideer og vidensdeling kan man forestille sig, at det bliver ekstra motiverende for de enkelte idrætslærere, at arbejde med faget i skolen.

Det er vores erfaring, at det er vigtigt, at få bragt ledelsen i spil, når det skal sikres, at fagudvalgsmøderne i idræt bliver afholdt og ikke bliver ”overtrumfet” af f.eks. dansk og matematik eller andre møder. Ledelsen har et ansvar for, at idræt bliver tilgodeset på lige fod med andre fag.

Det er desuden meget vigtigt med overlevering af klasser i idræt (og andre fag), når der er lærerskift, men det er langt fra, at det altid er en selvfølge. Dette skal gøres til en fast rutine inden sommerferien.

Ved at få skabt en idrætskultur gældende for alle skolens idrætslærere ser vi flere gevinster. Der er først og fremmest mulighed for at få skabt en fælles ”rød tråd” i idrætsundervisningen helt fra indskolingsklasserne og op til den afsluttende afgangsprøve i 9. klasse. ”Usikre lærere” i faget skal kunne bruge de andre idrætslærere til at få gode ideer og inspiration. Dette kan de selvfølgelig i forvejen, men det sker alt for sjældent.

Med et solidt, aktivt og engageret fagudvalg i idræt kan vi være fælles om at højne niveauet på skolen.