Lærer til lærer

Ny idrætskultur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tanker og evaluering efter kursus i idræt på Bosei i Præstø

Der kræves en ny kultur omkring idræt på skolerne for at inddrage og efterleve alle de nye mål og tilgange i faget.

-idræt skal varetages af linjefagsuddannede lærere

-faget skal prioriteres allerede fra indskoling og mellemtrin

- faget skal arbejde temaorienteret og med udgangspunkt i praksishjulet, så man arbejder med de opstillet læringsmål.

-Eleverne skal i højere grad inddrages under øvelserne, via b.la. timeouts, niveauinddeling mm, hvor de kan være reflekterende over deres egen læring og mål i faget.

- Evaluerings ”skema” (afkrydsning, skydeskive, stige) skal ind tænkes i idrætsundervisning, så eleverne kan få synliggjort deres egen udvikling.

- Samtidig med fokus på læring og evaluering, er det vigtigt at glæden ved idræt forsat er det bærende.

Vi synes, at vi som idrætslærere står over for en stor udfordring i at få vores fag anerkendt og prioriteret på lige fod med andre fag.

Det er en stor frustration at skulle opfylde de høje krav om for- og efterarbejde af idrætsundervisningen, med begrænset forberedelsestid, men det til trods, føler vi os inspireret for de nye, konkrete og ambitiøse aspekter i idrætsfaget anno 2015.