"iPad'en kan selvfølgelig hjælpe elever, som har svært ved at tale, med at styrke deres ordforråd og udtale. Men den er især god til de elever, der aldrig kommer til at tale", siger talepædagog Line Schack Kruse, som er blandt dagens oplægsholdere.

Specialskole fylder alle 175 pladser på konference om iPads

Mange specialskoler har fundet deres egen måde at inddrage it på i undervisningen, men de ved ikke nødvendigvis, hvad andre speciallærere har gjort af erfaringer. Derfor holder Storebæltskolen i Korsør konference om iPad i specialundervisningen i dag og stiller sig i spidsen for en erfa-gruppe.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Storebæltskolens konference iPad Vision 2014 holder erfarne lærere, talepædagoger og andre specialister oplæg om forskellige muligheder for at bruge iPads i undervisningen. De fortæller blandt andet om, hvilke apps forskellige grupper af børn har mest glæde af i deres hverdag.

"Vi har oplevet en utrolig efterspørgsel. Vi har plads til 175 deltagere. Flere må vi ikke lukke ind for brandmyndighederne, og vi har i hvert fald 100 på venteliste, så det tyder på, at vi har ramt et stort behov. Men det betyder selvfølgelig også noget, at det er gratis at deltage", siger skoleleder Benjamin Ejlertsen fra Storebæltsskolen.

Motiverende at præsentere sin ekspertise for andre

Skolen var ikke blandt de første specialskoler til at hoppe med på it-bølgen. Derfor kunne lærerne netop drage nytte af den viden, andre specialskoler havde opbygget, da de selv skulle i gang. Men med konferencen stiller skolen sig i spidsen for udviklingen.

iPad'en skaber koncentration blandt specialelever

"Vi vil gerne være et kompetencecenter, både i forhold til folkeskoler og andre specialskoler, som bøvler med problemer, vi har løst. Vi har en medarbejder, som udelukkende beskæftiger sig med it, og som har fundet ud af, hvordan vi skyder en app ud på elevernes iPads på én gang. Vi kan også flytte en dyr licens fra en iPad til en anden, når en elev ikke længere har brug for programmet. Det motiverer os, at vi kan præsentere vores ekspertise for andre, men vi er ikke de eneste, der bruger iPads i undervisningen, så der kommer også oplægsholdere fra andre specialskoler", siger Benjamin Ejlertsen.

Blandt dem er Jacob Thorsted og Marianne Juul Glud fra Tejbjergskolen i Kalundborg, som skal fortælle om T-lommen som ny it-rygsæk. Jacob Skeel Nielsen fra Ådalskolen i Ringsted holder oplægget "iMovie - lad eleven udtrykke sig igennem film", og Stina Bager, Sanne Koppeschaar og Inge Lise Englev fra Synscenter Refsnæs i Kalundborg bidrager med "Når synet ikke rækker".

Især et godt redskab til elever, der aldrig kommer til at tale

Talepædagog Line Schack Kruse var en af de første på Storebæltskolen, der begyndte at bruge iPads i undervisningen, og hun skal holde oplægget "iPads - den nye dimension til taleundervisningen".

iPad'en bliver Marias stemme, men...

"iPad'en kan selvfølgelig hjælpe elever, som har svært ved at tale, med at styrke deres ordforråd og udtale. Men den er især god til de elever, der aldrig kommer til at tale.  Kommunikations-apps som video og tegninger giver de svageste elever helt nye muligheder for at være med i undervisningen, fordi de med iPaden får en stemme. Det er et langt mere fleksibelt værktøj end de gammeldags taleprogrammer, og apps giver rigtig gode betingelser for at få et meningsfuldt socialt samliv med andre mennesker", siger Line Schack Kruse, som både har elever i eneundervisning og på større hold.

iPad'en tager radioavisen med ind i klassen

Lærer Anders Falck bruger også iPads i sin undervisning på Storebæltsskolen. Udover at den gør det meget lettere for eleverne at skrive stile og andre skriftlige opgaver, bruger han den til at lære dem om samfundet.

ipads hjælper inklusion - dog problematisk på specialskoler

"Mange af vores elever har lang transporttid med bus, før de kommer her. Og vi ved, at de tit hører radio, mens de kører, for de stiller spørgsmål til det, de har hørt. Her er vi meget opmærksomme på at fange interessen, lige når den er der, så vi sikrer os, at de ikke har misforstået noget af det, de hører. De fanger rigtig meget af en radioavis, og alt andet lige er det også mere socialt acceptabelt at have en iPad end et piktogramskema på en tavle", fortæller Anders Falck, der holder oplægget "Mere struktur for børn med autisme".

Ny erfa-gruppe skal bruges til at udvikle og sprede viden

Arrangørerne benytter konferencen til at etablere en stor erfagruppe, så specialskolelærerne fortsat kan vedligeholde og dele deres viden.

"Det er meningen, at deltagerne skal skrive til hinanden og nogle gange skal mødes. Vi faciliterer netværket, fordi vi tror på, at det nytter at udvikle viden sammen og at flytte viden rundt til de skoler, som har behov", siger Benjamin Ejlertsen.

iPad er teknologi - ikke et didaktisk vidundermiddel

Selv om Storebæltsskolen på konferencen sætter fokus på iPads i undervisning, er Apple-produktet ikke det eneste sagliggørende, understreger skolelederen.

"Alle vores elever har en iPad, men nogle har også en talemaskine eller et redskab til at forstørre teksten op. Der findes ikke ét værktøj, som er det rigtige. Det handler om at kombinere værktøjerne på forskellig vis frem for at blive forelsket i ét bestemt", siger Benjamin Ejlertsen.

Du kan se konference-programmet via linket til højre.

Læs mere

Program på iPad Vision 2014