Ny undersøgelse: Eleverne vil have mere bevægelse i undervisningen

Elever efterspørger mere varieret undervisning. Det viser en ny undersøgelse fra Børnerådet. Børnerådet kræver på den baggrund, at aktivitet og varieret undervisning bliver prioriteret højt i den nye folkeskolereform.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan ser den ideelle skoledag ud?

Børnerådet har spurgt 1900 elever i 7. - 10. klasse i Roskilde Kommune om deres syn på, hvordan undervisningen er i dag. Og hvad de kunne ønske sig mere af.

Undersøgelsen viser, at:

- 69 procent vil have undervisning, der indeholder mere bevægelse.

- 68 procent vil have flere besøg på virksomheder.

- 60 procent vil have mere undervisning, der foregår udendørs.

- 43 procent synes altid eller ofte, at undervisningen er kedelig.

På den baggrund kræver Børnerådets formand Per Larsen, der har en lang karriere i politiet bag sig, at aktivitet og varieret undervisning bliver prioriteret højt i den nye skolereform.

"Børnene stiller nogle rimeligt kraftige krav til undervisningen. De vil gerne have traditionel undervisning på et velkvalificeret og højt niveau, gerne kombineret med fysisk aktivitet", fortæller Per Larsen.

Han understreger, at Børnerådets rapport ikke var specielt timet til at ramme ind i de aktuelle forhandlinger om en skolereform, men at Børnerådet på den anden side ikke ville sidde det overhørigt, når nu resultaterne forelå.

Børnerådets rapport falder samtidig med, at det ser ud til, at aktivitetstiden som begreb er forsvundet ud af den kommende folkeskolereform. De borgelige forhandlere har tilsyneladende et ønske om, at fokusere det øgede timetal, der er lagt op til, på mere traditionel undervisning.

Status: Lille skred i reform-forhandlinger

Mere af det samme virker ikke Peter Allerup, der professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, mener, det vil være fejl, hvis man trækker de alternative elementer ud af skolereformen.

"Mere af den samme tid giver ikke noget, det kan vi se i Pirls og Timms(Internationale undersøgelser, der måler niveauet hos elever i 4. klasse i henholdsvis matematik/natur-teknik og læsning - red.). Og i international faglitteratur. Flere eller færre timer betyder ikke noget i sig selv", siger Peter Allerup.

Den nyligt valgte formand for Danske Skoleelever, Agnete Vienberg Hansen, er på linje med skoleeleverne fra Roskilde.

"Jeg er meget enig i, at man skal have mere aktiv undervisning. Folkeskolen rummer forskellige elever, og i dag er det næsten kun de elever, der kan sidde stille og arbejde selvstændigt, som bliver tilgodeset. Størstedelen har brug for bevægelse og andre måder at lære på. Man har brug for at komme ud og lære og se, hvordan den undervisningen, man har modtaget, kan føres ud i praksis,  for eksempel ved at besøge virksomheder", fortæller Agnete Vienborg Hansen, efter hun havde undskyldt baggrundsstøjen med, at hun ringede fra et frikvarter.

Skolereform: Brug for gennembrud om aktivitetstimer

Fokus på trivsel Per Larsen noterer sig i øvrigt. at børnene i undersøgelsen ud over varieret undervisning fortæller, at de lærer mere, når de trives i skolen.

"De børn, der har det rart i skolen og har mange kammerater, præsterer bedre og lærer mere. Derfor stiller det krav til lærerne og skolerne, om at der ikke entydigt fokuseres på faglighed, men en kombination af faglighed og trivsel. Lige nu virker det politiske fokus til at være rent på fagligheden. Måske skulle man lytte til børnene", siger Per Larsen.

Læs mere

Læs hele Børnerådets undersøgelse her.