Den 4. december sidste år præsenterede børne- og undervisningsminister Christine Antorini regeringens udspil til en folkeskolereform. Efter et turbulent forår ser det nu ud til, at et kompromis er ved at falde på plads

Status: Lille skred i reform-forhandlinger

Mens aktivitetstiden senest har været en knast, der stod i vejen for videre forhandlinger, ser det nu ud til, at den er blevet høvlet så meget ned, at parterne kan komme videre med forhandlingerne af en folkeskolereform.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aktivitetstiden som begreb er tilsyneladende blevet ofret i forhandlingsslutspillet om skolereformen. Fronterne ser ud til at være trukket op med regeringen på den ene side, der kæmper for at bevare så meget af reformindholdet som muligt i forhold til at skabe en anderledes skoledag og til at bevare rum og fokus på alternative metoder og læringsstile. Mens den borgerlige side trækker i en retning, hvor fagfagligheden bliver indhegnet, og det gøres eksplicit, at det er læreren, der står for afvikling og evaluering af undervisningen.

I går var der klokken 11 indbudt til forhandlinger i forligskredsen bag folkeskolen. Forhandlingerne varede til klokken halv to. Herefter havde ministeren brug for en pause.

Op til forhandlingerne havde den borgerlige opposition gjort det klart, at aktivitetstiden var uspiselig. Ifølge folkeskolen.dk's oplysninger blev gårsdagens første forhandlingsrunde primært brugt af børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) til at opsummere hvilke synspunkter, der er blevet gjort gældende. Forhandlingsparterne fortalte i går før mødet klokken 11, at det var deres forventning, at det møde ville være langt, men ministeren valgte altså at holde pause - formodentlig fordi hun ville have sat sit embedsværk i gang med at formulere et kompromisforslag.

Da parterne igen mødtes klokken 18, var det til en forhandling, hvor ministeren ifølge Berlingske præsenterede et forhandlingsnotat, hvori det bliver beskrevet, hvordan hun er villig til at rykke sig på aktivitetstiden.

Gårsdagens anden forhandlingsrunde varede fra klokken 18 til 20 - og på det møde, har flere af deltagerne forklaret folkeskolen.dk, at blev der givet håndslag på, at indholdet af forhandlingerne herfra forbliver på lukkede møder, så pressen ikke får indblik i, hvad der konkret bliver sagt.

Vivi Kier fra de konservative fortæller, at der nu er dannet et grundlag, man kan forhandle videre på, og at de konservative har sagt ja til at komme til det næste forhandlingsmøde på tirsdag.

"Jeg har bekendtgjort, at konservative er imod aktivitetstimer i enhver form. Det med at blande fritidsaktivitet og den frivillige verden ind i undervisningen, så vi får en heldagsskole, hvor vi ikke ved, hvornår ungerne har undervisning og fritid, det er vi imod", siger Vivi Kier.

Skolereform: Brug for gennembrud om aktivitetstimer

Dårlig stil Den socialdemokratiske børne- og undervisningsordfører Troels Ravn kalder det "dårlig stil", at Berlingske kunne være i besiddelse af et forhandlingsnotat, få minutter efter at mødet var hævet. Han fortæller, at det er vigtigt for regeringen at bevare et løft af både det fagfaglige, men også at sikre en anderledes skoledag.

Dansk Folkepartis forhandler Alex Ahrendtsen fortæller, at der i går aftes "kom et grundlag til at snakke videre på". Han fortæller i øvrigt, at Dansk Folkeparti har krav til en lang række områder, så der er stadig lang vej til et forlig.

Lærer fik klasseledelse på forhandlingsbordet

Venstres næstformand Kristian Jensen, skriver om forhandlingerne på twitter:

"V: Stadig mange knaster. Stadig optimisme om at nå en aftale".

Næste forhandlingsmøde er på tirsdag efter pinse, og der er også reserveret mødetid onsdag og torsdag.

Skolereform: Ikke opbakning til aktivitetstimer