Over halvdelen af nyuddannede starter uden for faget

52,8 procent af de nyuddannede fra Læreruddannelsen i Aarhus, Via University College, sommeren 2011, arbejdede ikke som lærere et halvt år efter dimissionen. Dybt frustrerende beskæftigelsessituation, siger Anders Bondo.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

It-udvikler

Teenkonsulent, bartender, social- og sundhedsunderviser, læremiddeludvikler, buschauffør og vekslende vikarstillinger. Det var ikke lige umiddelbart dét, de lærerstuderende på Via UC i Aarhus havde forventet at lave, når de blev færdiguddannede. Ikke desto mindre viser en undersøgelse foretaget et halvt år efter dimission, at flere end halvdelen af de nyuddannede fra sommeren 2011 ikke er ansat som lærere. Folkeskolen  har set på, hvor nogle af dimittenderne er i dag - mere end halvandet år efter at uddannelsen blev færdiggjort.Et halvt år efter dimission er 25,1 procent af en årgang fra Læreruddannelsen i Aarhus, Via University College, ledige eller har fundet job inden for andre erhverv. 27,7 procent er under videreuddannelse. Mens de har uddannet sig, er ti procent af lærerstillingerne på landsplan blevet nedlagt. Formand for DLF Anders Bondo Christensen har forståelse for, at den økonomiske krise fører til stramninger, men mener, at folkeskolen er blevet nedprioriteret urimeligt meget.

Vikar

»Det er kortsigtet, når regeringen, KL og lokalpolitikerne sparer på folkeskolen. Hvis vi skal klare os i fremtidig international konkurrence, skal vi investere i folkeskolen. Det er dybt frustrerende, når så mange dygtige lærerresurser går til spilde«, siger Anders Bondo.

Mindre attraktiv uddannelse

Formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium Erik Knudsen mener ikke, at der uddannes for mange lærere - men han er enig i, at den nuværende beskæftigelsessituation er dårlig for faget.

Teenkonsulent

 »Der har været meget voldsomme besparelser, og det kan gøre det mindre attraktivt at læse til lærer. Det er en fælles opgave at sikre job til de nyuddannede, så det må vi gå i dialog med kommunerne om«, siger han.

Aarhus Kommune: Stabil økonomi nu

I Aarhus Kommune har folkeskolen de seneste år været ramt hårdt af besparelser. Rådmand for Børn og Unge Kristian Würtz mener dog, at folkeskolen prioriteres højt.

Social- og sundhedsunderviser

»Mange kæmper med besparelser og faldende børnetal. I Aarhus har skolerne haft et overforbrug i en årrække, så det har krævet ekstra besparelser at rette op på. Nu har vi en stabil økonomi, og der er tegn på, at børnetallet stiger, så jeg håber, vinden vender. Selvom det er godt, at nogle finder job i andre erhverv, er det bestemt ikke meningen efter fire års uddannelse«, siger han.

Sådan kommer du ind på arbejdsmarkedet