Nyborg Heldagsskole bruger bussen til at køre eleverne på biblioteket, i svømmehallen og på udflugter.

Specialskoler mister retten til afgiftsfri busser

Flere specialskoler har en afgiftsfri bus til at køre eleverne til svømmehal og på udflugt, men nu har Skat givet Nyborg Heldagsskole afslag. Skoler kan ikke opnå afgiftsfritagelse, da elever ikke får pleje ligesom beboere på plejehjem får, skriver Skat. Skolen vil skrive åbent brev til skatteministeren.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi vil kæmpe med næb og klør for at kunne have en bus, sådan som vi har haft det siden 90'erne. Bussen giver stor frihed og betyder meget i behandlingen af vores elever", siger skoleleder på Nyborg Heldagsskole Torben Juel Sørensen. "Tidligere havde man en afgiftsfritagelse på institutionen, og så kunne man købe de køretøjer, man havde brug for, men nu skal man søge hver gang, man skal udskifte en bus". I korrespondancen mellem skolen og Skats Motorcenter Odense fremgår det, at Skat har givet afslag på afgiftsfritagelse, fordi specialskolen ifølge motorcentrets tolkning ikke hører under registreringsafgiftsloven bestemmelser for fritagelse. Loven taler om busser, der "af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, eventuelt med reduceret sædeantal, anvendes til befordring af egne beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder". Skat meddeler i mail fra 29. januar 2013, at skoler ikke bliver anset som "lignende institutioner". Folkeskolen.dk har læst korrespondancen. Men Nyborg Heldagsskole har altså haft afgiftfri bus fra 1990'erne og op til i dag. Samtidig har en anden fynsk specialskole fået tilladelse til en afgiftsfri bus så sent som i 2011. Skolen har samme elevgrundlag som Nyborg Heldagsskole - nemlig elever med adfærdsforstyrrelse, ADHD, tilknytningsforstyrrelse, lettere mental retardering, usocialiseret adfærdsforstyrrelse og utilstækkelig opsyn og kontrol fra forældre. Skolen har 55 elever. Bussen bruges ikke til transport af elever til og fra skole dagligt. Den virksomhed varetages af private vognmænd.

Uændrede regler, men … Skoleleder Torben Juel Sørensen har spurgt Skat, om det handler om forskel på pleje og behandling. For eleverne på specialskolen er behandlingskrævende, og omkring halvdelen af eleverne går på skolen i ti år, netop fordi de ikke kan begå sig i folkeskolen. Ifølge motorcentret skal pleje og behandling på institutionen svare til "den intensive og konstante pleje, som beboere på plejehjem og ældrecentre modtager". Fra Skats motorcenter i Odense skriver man, at der ikke er ændret på reglerne. Samtidig skriver man: "at motorcentret i løbet af de sidste år er blevet meget opmærksom på, hvad der skal til, for at en institution kan anses for at være en "lignende institution" og derved opnå afgiftsfritagelse af busser. I den forbindelse er vi også opmærksomme på, at der i nogle tilfælde forud for dette måske er givet tilladelse til afgiftsfritagelse på et andet grundlag".

Bruger bussen meget "Det kommer til at gå ud over alle skoler, der arbejder med børn og unge med specielle behov. Bussen er så vigtig for os. Vi kører til biblioteket, til ridning og ud til foreningslivet, som betyder rigtig meget for vores elever. Vi bruger bussen til udflugter i naturen, til naturskolen, og vi tager på lejrtur i Sverige og Norge. Så vi synes, vores arbejde bliver slået i stykker uden bussen", fortæller Torben Juel Sørensen. "Regeringen mener, at der skal være et endnu tættere samarbejde mellem skoler og foreningsliv, men det kan vi ikke uden en bus. Og vi har ikke råd til at købe en bus til fuld pris". Forskellen på en bus til fuld pris og en afgiftsfri bus kan være op til et par hundrede tusinde kroner. Flere af eleverne på Nyborg Heldagsskole har brug for daglig træning og miljøterapi for at lære at begå sig i sociale sammenhænge. Derfor bruger skolen at tage på velplanlagte ture. Når de for eksempel tager på skitur, foregår det meget struktureret. Alle elever ved, hvad der skal ske og har set billeder fra sidste års tur. Man bor altid samme sted og besøger samme McDonald på vejen, fordi eleverne har brug for forudsigeligheden. "Uden bussen er vi bundet på matriklen. Det vil gå ud over vores sociale arbejde", siger skolelederen. Han understreger, at de jo ikke har bustransporten for egen vindings skyld. Men da skolen også er en erhvervsvirksomhed, mener han, at det er vigtigt, at den har samme muligheder som en privat virksomhed. "Derfor vil vi skrive et åbent brev til skatteministeren. Vi ønsker at rejse sagen politisk, fordi vi mener, at alle specialskoler og -institutioner skal kunne have en bus. Skat skriver til os, at vi kan rejse sagen i Landsskatteretten, og så henviser de til tidligere domme. Det vil de jo blot gøre igen, hvis vi klager. Derfor vil vi rejse sagen politisk i stedet", siger Torben Juel Sørensen.