matematikvejleder Lis Zacho skal med en kollega til London for at præsentere Familiematematik for det engelske undervisningsministerium

Familiematematik skal præsenteres i London

Matematikvejleder Lis Zacho er inviteret over til Undervisningsministeriet i England for at fortælle om familiematematik. Det kører hun på Skolen ved Søerne på Frederiksberg, og til januar skal nogle engelske familier prøve det en aften.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Familiematematik er at spille spil og have det sjovt sammen. Vi inviterer jævnligt forældre, søskende og bedsteforældre med hen på skolen for at lege matematik en aften, og det er dét, det britiske undervisningsministerium nu vil høre mere om og præsentere for deres lærere, forældre og elever", fortæller Lis Zacho.

Når Department for Education i London overhovedet hørte om familiematematik, er det, fordi de var på besøg i Danmark for at høre om Tidlig Matematikindsats på Frederiksberg. Et projekt som lektorerne Peter Weng fra Professionshøjskolen Metropol og Lena Lindenskov fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole står bag.

Dér havde de inviteret Lis Zacho med for at fortælle om, hvordan hun arbejder praktisk med tidlig matematik.

"Jeg fortalte i den anledning også om familiematematik, og det var de meget interesserede i at høre mere om og opleve selv. Så jeg og matematikvejleder Helle Jensen fra Skolen på la Cours Vej tager til London".

Man taler da sammen i matematik

Lærerne vil også blive vist rundt på nogle skoler i London under to-dages besøget i januar.

Spil, leg og god snak Når der er familiematematik på Skolen ved Søerne kommer forældre, bedsteforældre, elever og søskende ved 18.30 tiden en aften. I skolens store aula er der kage, og familierne har selv kaffe med. På scenen i aulaen ligger 25-30 små opgaver. Det kan være kortspil, lege, små grublere og labyrinter. Ting, der er lette at gå til.

"Jeg byder velkommen og fortæller, hvordan de kan støtte op om deres børn derhjemme. Meningen er, at de skal spille og hygge sig i halvanden times tid. De skal se, at matematik er meget andet end at dividere og gange. Det er spil og leg", fortæller Lis Zacho.

"Forældrene får en erkendelse af, hvad der virker og kan hjælpe deres barn, og de lærer barnet bedre at kende. Måske ved de ikke, at det, de selv synes er let, kan være svært for deres barn. Familiematematik er med til at skabe en god dialog mellem hjem og skole - og så er det hyggeligt".

Lis Zacho fortæller, at der ofte kommer mange fædre, og at aftenen slutter med, at man gætter og konkurrerer om at løse nogle svære talrækker.

Eleverne blomstrer op