Julia Fearrington og hendes kolleger følte, Videncenter for Læsnings projekt forsøgte at inkludere idrætsfaglighed i læsning og skrivning i stedet for omvendt. Hun mener dog, der er masser af forløb i idræt, som inviterer til faglig læsning og skrivning. (screendump fra Videncenter for Læsnings indslag om projektet. Se indslaget nederst i artiklen)

Idræt kan sagtens invitere til faglig læsning

Læsning og skrivning kan med succes integreres i idrætsundervisningen. Men det skal være i forløb, hvor det idrætsfagligt giver mening. Det påpeger dansk- og idrætslærer Julia Fearrington, efter at hun og hendes elever har deltaget i et forsøg om faglig læsning og skrivning i idræt iværksat af Videncenter for Læsning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Julia Fearrington fra Tre Falke Skolen på Frederiksberg er uddannet dansk- og idrætslærer og har stor interesse for sprog. Blandt andet derfor var hun et naturligt valg for Nationalt Videncenter for Læsning, da de for godt et halvt år siden søgte en samarbejdspartner til et projekt om faglig læsning og skrivning i idræt.

Skolen har elever på 7.-10. klassetrin, og Julia Fearrington og hendes kolleger havde allerede i perioder arbejdet med læsning og skrivning samt sprog og italesættelse i idrætsundervisningen. Men da Videncenter for Læsning kontaktede hende og fortalte om projektet, stod det klart, at fokus for en stund ville blive rettet fuldt mod læsning og skrivning i idrætstimerne.

Find balancen mellem løb og læsning Projektet gav Julia Fearrington værdifulde erfaringer og refleksioner over sin egen praksis. Særligt blev hun bekræftet i, at læsning og skrivning i idræt først giver mening, når det passer ind i den idrætsfaglige kontekst.

Skrivning kan hjælpe elevernes idrætsforståelse

"Projektet var udarbejdet af videncenteret, og det var dem, som kom med forslag til forløbet. Så der var utrolig stor fokus på læse- og skrivedelen. Som lærere kunne vi se, at det ikke fungerede optimalt", siger Julia Fearrington.

I praksis var effekten, at det idrætsfaglige blev noget, som skulle indlemmes i læsning og skrivning i stedet for omvendt.

"Det betød, at nogle af eleverne tændte lidt af på det. De var positive omkring projektet og gav det en skalle, men jeg kunne godt mærke på dem, at de var ved at miste interessen til sidst. Hvis forløbet havde været længere, havde de ikke været med på den".

Af samme grund fokuserer Julia Fearrington på at sikre et vist fysisk aktivitetsniveau og en klar sammenhæng mellem læsning, skrivning og fysisk udfoldelse.

Skrivning med idrætsfagligt mål Projektet bekræftede i det hele taget Julia Fearrington og hendes kolleger i, at deres måde at organisere og inkorporere læsning, skrivning og fagsprog i idrætsundervisningen, gav en god balance.

"Der ligger mange standardiserede opgaver i idrætsundervisningen, som inviterer til faglig læsning og skrivning i idræt. For eksempel boldbasisopgaver, hvor man skal udvikle et boldspil med regler og så videre. Her har skrivningen virkelig et idrætsfagligt mål. Og den tilgang, hvor man har fokus på fagets egen faglighed frem for fokus på skrivningen eller læsningen, er vigtig. For faglig skrivning og læsning er vigtig i alle fag, men det skal ikke ske på bekostning af de elementer, der allerede er i fagene", siger Julia Fearrington.

Elever skal have mere fysisk aktivitet Videncenter for Læsning lavede også et videoindslag om projektet. Da Julia Fearrington så filmen, opfordrede hun videncenteret til at fokusere mere på den fysiske del af undervisningen. Hun frygtede, filmen ville få idrætslærere til at tænde af på læsning og skrivning i idræt i stedet for at blive inspireret.

"Når man ser videoen om forløbet med Videncenter for Læsning, så er der jo meget lidt aktivitet. Så jeg kunne egentlig godt forstå, hvis idrætslærere ville tænke 'det er for stillesiddende til mig og min undervisning'. Derfor opfordrede jeg dem til at bruge flere billeder fra de forløb i projektet, hvor vi var aktive", siger hun.

Efter Julia Fearringtons anbefalinger ændrede videncenteret i filmen, så indslaget viste mere af den fysiske aktivitet fra forløbet.

Selvom Julia Fearrington også arbejdede tværfagligt i idræt med fokus på sprog, læsning og skrivning før projektet med videncenteret, har hun alligevel taget nogle vigtige erfaringer med sig.

"Det blev virkelig tydeligt, hvor vigtigt det er, at jeg er troværdig som idrætslærer, og at jeg selv kan se en mening med galskaben. Hvis jeg kan det, og det fysiske aktivitetsniveau i undervisningen er tilstrækkeligt til stede, så kan man også få eleverne til at være med".

 

Du kan se indslaget fra Videncenter for Læsnings projekt, som Julia Fearrington og hendes elever medvirkede i, her.

Powered by Labrador CMS