Over hundrede 9. klasses elever - tre gange flere end forventet - begynder nu på matematik C på Nørre Gymnasium eller Gladsaxe Gymnasium. Tiltaget er en del af et brobygningsprojekt

9. klasses elever har matematik på gymnasiet

Fra midt i august vil omkring hundrede 9.klasses elever fra 20 skoler i København og Frederiksberg tage matematik på gymnasiets C-niveau på Nørre Gymnasium og Gladsaxe Gymnasium en eftermiddag om ugen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tilbuddet blev givet til de 20 skoler, som Nørre G får flest elever fra. Kravet var, at eleverne skulle løse en opgave for at kunne komme i betragtning, og det var der så over hundrede daværende 8. klasses elever, der gjorde. Elever og forældre mødte bagefter op til et møde på gymnasiet, hvor de fik oplyst præmisserne for at deltage. Der var stadig mere end hundrede elever, der var interesserede.

Folkeskole- og gymnasielærere mødes til brobygning

"Det kom fuldstændig bag på os, at interessen var så stor. Vi havde regnet med at kunne tilbyde en enkelt klasse - omkring 30 elever - matematik C. Vi tænkte, at eleverne jo skal være gode til matematik, og så skal de gide at cykle hertil og have ekstra matematik tre lektioner om ugen samt arbejde ekstra derhjemme", siger rektor for Nørre G Jens Boe Nielsen.

Den overvældende tilslutning har betydet, at Nørre G har allieret sig med Gladsaxe Gymnasium, så der bliver en klasse dér og så to klasser på Nørre G. De elever, der bor tættest på Gladsaxe Gymnasium, får tilbudt plads dér.

"Mytemord" 9. klasses eleverne er ikke blevet lovet optagelse på Nørre G eller Gladsaxe Gymnasium bagefter, og de får heller ikke et bevis på at have gennemført matematik C.

Men eleverne vil jo højst sandsynligt klare sig rimelig godt til afgangsprøven efter 9. klasse ligesom de senere, hvis de begynder på gymnasiet, må formodes at have lettere ved at gennemføre matematikpensum og dermed kan bruge deres kræfter på andre fag eller på højere niveau af matematik, vurderer rektor Jens Boe Nielsen.

Gymnasier ønsker at kunne afvise elever med dårlig afgangsprøve

Men man håber, at man næste år måske kunne sammensætte en klasse, der har gennemført forløbet og søger en studieretning med matematik A, så de kan få anderledes aktiviteter og flere ture ud af huset. Nørre G har tidligere haft en astronomiklasse med elever fra fire folkeskoler. Her gennemførte cirka 20 elever.

"Vi samarbejder med folkeskoler på den måde, at vores lærere kommer dér, eller lærere fra folkeskolen kommer i nogle forløb her på gymnasiet. Jeg kalder det for "mytemord". Det er rigtig godt og gælder begge veje. Vi kommer til at vide mere om hinanden", siger Jens Boe Nielsen.

Nye opgaver førte til lavere matematik-karakterer

"For os viser det, at der er unge i folkeskolen, som har ønsker om endnu flere udfordringer end skolen er i stand til at give dem, og at der blandt mange unge faktisk er en ambition om at blive dygtigere. Det viser også, at folkeskolerne faktisk gør en god indsats for at dygtiggøre eleverne, og at skolerne er åbne for at give større udfordringer til dem, som kan klare det".

Giver mere end et besøg Rektor fortæller, at de ikke har tilbudt ekstra matematik, fordi de mangler elever på Nørre G. Faktisk må de hvert år afvise flere.

"Vi ser et potentiale i dette. Sådan et forløb giver meget mere end et en-dags besøg på gymnasiet. Desuden kommer eleverne ind i vores it-system og får tilbud om at deltage i andre aktiviteter på gymnasiet".

Gymnasierne har sat penge af til ekstra undervisere og vil fra UU-København få et tilskud, fordi der er tale om en brobygningsaktivitet.  Desuden har Undervisningsministeriet støttet projektet.