»Vejle er en af de mest effektive kommuner i landet«

Dan Skjerning er lærer og formand for Børne- og Familieudvalget i Vejle. Han fortæller, at Vejle på alle serviceområder kører med minimumsnormering. Det giver benhårde vilkår for lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

? 67 procent af lærerne mener ikke, at elever med særlige behov får det tilbud, de har brug for. Er du tilfreds med det?

! Nej, jeg er nødt til at svare lidt politisk også. Tallene overrasker ikke. Vi har virkelig været udsat for op til 20-25 procents reduktion i personalegruppen. Det, man på et tidspunkt kaldte effektiviseringer, er jo voldsomme reduktioner. Derfor er vilkårene for at gøre det i sådan en brydningstid benhårde. Det er et skræmmende, men også forventeligt resultat.

? Over halvdelen oplever ikke, at det er muligt at tilrettelægge undervisningen, så eleverne får den rette undervisning. Det må være et trist tal?

! Det er det. Det er da også et tal, vi skal være overordentlig opmærksomme på. Indtil videre skal lærerne have kæmpe ros for, at de på trods af de her reduktioner i normeringen faktisk stadigvæk leverer god skole. Det er bestemt personalets fortjeneste. Det er en utrolig hård øvelse, de er ude i, og som de har måttet slås med. Men kan det holde over år, det er jeg da også bekymret for. Det er en evaluering, som vi uafbrudt er nødt til at foretage.

? Vejle er I jo som i resten af landet i nogle økonomisk stramme rammer, men er det rimeligt, at effektueringen af de stramme rammer ender hos den enkelte lærer?

! Vi har procentvis sparet meget i toppen og mindre i bunden. Vi er en af de mest effektivt drevne kommuner i landet. Vores serviceniveau og vores normeringsniveau afspejler lige præcis den situation, vi er i. Vi har et skatte- og indtægtsgrundlag, der ligger helt i bunden i Danmark. Derfor er øvelsen om at levere god skole utroligt svær i Vejle. Det er ikke klynkeri, men facts - vi har den fjerdelaveste skatteprocent og leverer en af de laveste normeringer i landet på ældreområdet, på børneområdet, på skoleområdet - på alle de velfærdsområder, der er. Men vi har faktisk en personalegruppe, der formår at levere resultater til op over midten.

? Søgningen mod privatskoler er en tilfredshedsindikator - på Kirstine Seligmanns Skole har de mere end 900 elever på venteliste. Bliver du bekymret over det?

! Ikke at de søger væk. Det synes jeg er et samfundsproblem. Ligesom italesættelsen af den folkeskole, vi leverer. Vi kan italesætte problemer som noget, der er uoverstigeligt, eller noget, der kan arbejdes med. Hvis man som personalegruppe italesætter sig selv meget ringere, end virkeligheden er, så har man et problem. Det skal vi også være opmærksomme på som politiske ledere - hvis vi italesætter noget, der er bluff og altså sat for flot op, så får vi tæsk for det. Der skal være et ærligt billede.

? Er det et ærligt billede, at Skolen i Bevægelse bliver præsenteret som et positivt projekt, samtidig med at man for eksempel på Ødsted Skole udfører et eksperiment med aldersintegration i udskolingen?

! Der ligger pædagogiske overvejelser bag Ødsted Skole, som ikke er afprøvet ret mange steder. Derfor kan du ikke bevise, at det er godt, men der ligger mange gode overvejelser bag. Min oplevelse er, at mange af tingene fungerer rigtig godt.

? Det er ikke lovligt, det der foregår i Ødsted, ligesom det heller ikke er lovligt i Smidstrup-Skærup eller Egtved. Vil I i fremtiden overholde skoleloven i Vejle?

! Det vil vi, og det er også derfor, vi i næsten to år har arbejdet med at gøre det her lovligt. Vi er i dialog med Undervisningsministeriet i forhold til udfordringsretten. Vi ønsker ikke niveaudelte skoler, vi ønsker at lave skoler, hvor der er plads til alle. Men vi vil da følge evalueringerne og se, om der er nogle steder, det ikke giver mening.

? Er der nogle konkrete steder, det ikke 
giver mening?

! Det er en personlig holdning, for jeg har ingen evidens for det: Jeg er bekymret for aldersintegrationen i overbygningsdelen. Jeg er overbevist om, at det er givtigt i indskolingen og på mellemtrinnet, men overbygningsdelen er jeg spændt på. Både fagligt og også hormonelt - der sker meget i børn og unge. De er på meget forskellige niveauer. Jeg vil ikke sige, at jeg er bekymret, men det vil jeg have et godt øje til.

(Forsøgene er blevet godkendt efter interviewet, så de er efter et halvt års ulovlig praksis blevet lovlige, redaktionen).