Penge til at undersøge klassestørrelsens betydning

Det vakte stor opmærksomhed, da forskningsleder Eskil Heinesen, AKF, sidste år dokumenterede, at det giver bedre karakterer at gå en klasse med få elever. Analysen handlede kun om fransk i 10. klasse, men nu har forskeren fået midler til at gå videre

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I en tid, hvor mange skolelukninger er på dagsordenen, er den naturlige følgevirkning, at klasserne bliver større. Det er derfor særlig vigtigt at finde ud af, om en stigning i klassestørrelsen fører til, at eleverne lærer mindre", siger Eskil Heinesen, der nu vil analysere sammenhængen mellem klassestørrelse og elevkarakterer i andre fremmedsprog, dansk og matematik i 9. og 10. klasse.

Også seniorforsker Beatrice Schindler Rangvid og professor Helena Skyt Nielsen fra AKF (Anvendt KommunalForskning, tidligere Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut) har fået penge fra Forskningsrådet for Samfund og Erhverv til en undersøgelse om børns skolepræstationer, og hvorfor andengenerationsindvandrere generelt klarer sig dårligere i skolen end børn af dansk herkomst.

De vil sætte fokus på skikken med at hente en ægtefælles fra hjemlandet til Danmark og blandt andet se på, om elever, hvis far eller mor er ankommet til Danmark som voksen, klarer sig dårligere end elever, hvor forældrene også har indvandrerbaggrund, men begge er opvokset i Danmark.

"Resultaterne fra undersøgelsen kan øge opmærksomheden på, hvad ægteskabsindvandring betyder for børnenes fagligheder og kan danne baggrund for nye tiltag på skoleområdet, som kan være med til at hjælpe denne gruppe unge, så de ikke tabes på gulvet", mener forskerne.